Bezhladovania.sk

11 tipov, ako nestratiť motiváciu pri chudnutí

Na začiatku roka bývame zväčša plní odhodlania. Štatistiky ale hovoria jasne. Už v priebehu januára až ⅓ ľudí v snažení poľaví. Zistite, ako sa namotivovať na chudnutie na obdobie dlhšie než pár týždňov.

1. Napíšte si, prečo chcete schudnúť

Naozaj iba preto, aby ste mali o pár centimetrov menej? Určite nie! S takým všeobecným cieľom dlho nevydržíte. Zapíšte si, naopak, čo najkonkrétnejšie, čo na sebe chcete zmeniť. Napríklad: „Zase chcem zapnúť svoju najkrajšiu sukňu”,„Chcem vyjsť schody bez zadýchania” alebo „Chcem sa zbaviť pálenia záhy” a podobne. Tento zoznam vám pomôže vytrvať, kedykoľvek budete mať zajačie úmysly.

2. Stanovte si konkrétny cieľ

Už viete, prečo chcete schudnúť. Teraz ešte zistite ako. Cieľ by mal vychádzať z vašich prvotných motivácií. Napríklad „zabehnúť po pol roku polmaratón” alebo „schudnúť 15 kg”. Musí to byť splniteľný cieľ, ale zase nie príliš jednoduchý.

3. Niekomu o ňom povedzte

Ideálna poistka proti zlyhaniu. Časom by ste mohli sami seba presvedčiť, že sú vaše ciele príliš smelé. Poproste okolie – svoju rodinu, partnera/ku alebo trénera, aby sa vás občas nenápadne spýtali, ako sa vášmu chudnutiu darí.

4. Rozplánujte si aktivity na čiastkové výzvy

Systém je základ úspechu. Ak zostanete pri všeobecnom cieli, ťažko ho splníte. Z krokov spísaných čierne na bielom sa už nevykrútite. Napríklad: „1. týždeň schudnem 0,5 kg. Budem jesť 5x denne menšie porcie, vyhnem sa nezdravému jedlu a budem piť veľa vody. Pôjdem na hodinu jogy a zabehnem 3 km.”

5. Naplánujte si odmenu

Čo urobíte, pokiaľ svoj cieľ splníte? Motivujte sa niečím, o čom dlho snívate, ale sami od seba by ste si to nedopriali. Napríklad dovolenku pri mori alebo nové hodinky. Ale nemusia to byť materiálne veci. Napríklad si povedzte, že až sa zase budete cítiť dobre, pozvete pekného kolegu na víno.

6. Pripravte si krízový plán

Aj tých najdisciplinovanejších z nás niekedy prepadne ťažká chvíľa. Pripravte si zoznam aktivít, ktoré urobíte, ak poľavíte vo svojom pláne na chudnutie. Nesplnili ste tento týždeň svoj cieľ? Musíte sa “vykúpiť” jednou z činností zo zoznamu. Napríklad pozvať svokru na večeru, umyť okná alebo vymaľovať izbu. Odborníci takisto navrhujú ako trest vyčleniť si určitú čiastku, ktorú pri neúspechu pošlete na charitu.

7. Obklopte sa motiváciou

Funguje na vás skôr “tvrdá” motivácia? Skúste tieto rady: Po byte rozlepte motivačné papieriky typu: „Nič nie je nemožné” alebo „Dokážem to.” Na dvere chladničky pokojne nalepte fotky štíhlych modeliek. Väčšine z nás ale stačí nenápadná motivácia – kúpiť si nové topánky na behanie, audioknihu na počúvanie pri cvičení alebo si pripraviť večer k posteli pohár vody s citrónom na dobrý začiatok dňa.

8. Buďte v obraze: Sledujte fóra a blogy

Nadšenie ostatných vám nedovolí zakolísať. Najviac vám dajú reálne skúsenosti úspešných chudnúcich – na blogoch alebo fórach. Magazíny ako je ten náš vám takisto rozšíria obzory – napríklad tipmi na zdravé recepty.

9. Zapisujte si svoje výsledky

Dosiahnuté výsledky vás poženú ďalej. Každý týždeň sa odvážte a zmerajte si obvod pása a bokov. Zapíšte si aj výsledky športových výziev, napríklad: beh – 5 km, strečing – 2  hodiny, jazda na rotopede – 2 hodiny. Zapisovať môžete na dennej aj týždennej báze.

10. Zapisujte si aj svoje pocity

Po cvičení si napíšte, ako sa práve cítite. Až vám raz nebude hej a prečítate si svoje zápisky, nakopne vás to. Rovnako si zapisujte aj všetko pozitívne, čo vám nový životný štýl dáva. Spoznali ste nových priateľov? Všimli ste si vďaka prechádzkam nejaké zaujímavé nové miesta v okolí? Objavili ste nové chutné jedlá? Napíšte si to. Čoskoro zistíte, že žiť zdravo je aj zábava.

11. Urobte si radosť každý deň

Majte sa radi. Poďakujte za každý deň za to, že ste sa rozhodli zmeniť svoj životný štýl. Pozvite priateľov na návštevu, zájdite do obľúbenej reštaurácie, ku kaderníkovi alebo si kúpte niečo pekné na seba.

To je totiž kľúč k úspechu: Spokojní zvládnete všetko s úsmevom. A aké sú vaše tipy, ako sa motivovať pri chudnutí? Napíšte nám napríklad na Facebooku.

Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. Zuzana Veselá

Som vyštudovaná právnička, ale v súčasnosti sa naplno venujem písaniu. Mám rada českú, taliansku, indickú a mexickú kuchyňu. Milujem ochutnávanie nových exotických druhov ovocia a (nealko!) nápojov. Od vyváženého jedálneho lístka z poctivých surovín sa podľa mňa odvíja aj naša celková pohoda.

Send this to a friend