Bezhladovania.sk

Krabičkové diéty a chudnutie: Ako fungujú?

Stále pribúda ľudí, ktorí chcú tento revolučný spôsob chudnutia vyskúšať. Čo je krabičková diéta a ako vám pomôže s chudnutím?

Princíp obľúbenej diéty v krabičkách

Jednoducho si objednáte jedlo naporciované tak, aby ste prijali iba určité množstvo energie a živín, a tým efektívne redukovali svoju hmotnosť.

Svoje menu si môžete objednať aj na niekoľko týždňov dopredu. Mnoho nadšencov tvrdí, že táto diéta skutočne funguje.

Odkiaľ sa vlastne vzala?

Tento nápad dostali švédski súrodenci Niklas Aronsson a Lina Gebäck už v roku 2007. A pretože zožali veľký úspech, čoskoro sa tento koncept rozšíril aj do ďalších škandinávskych krajín. A po pár rokoch sa týmto trendom inšpirovala aj Slovenská republika. 

Povolené potraviny

S tým, čo je pri tejto diéte povolené a čo nie, si nemusíte lámať hlavu. Jednoducho postačí, ak budete jesť naozaj iba to, čo vám príde pripravené v krabičkách a nebudete sa prejedať niečím iným.

Všeobecne sa krabičky skladajú zo:

  • zeleniny
  • ovocia
  • kvalitných zložených sacharidov
  • nízkotučných mliečnych výrobkov
  • orechov a semienok

Český portál Viem, čo jem dáva dôraz na to, že pokrmy v krabičkách by sa mali skladať iba zo surovín, ktoré patria do tzv. racionálneho jedálneho lístka

Sem patrí jednoznačne zelenina, ovocie, rôzne druhy žitného, grahamového alebo celozrnného pečiva, rôzne druhy ryže, semolinové alebo celozrnné cestoviny, zemiaky, strukoviny, ryby, chudé mäso, menej tučné druhy syrov, tvarohy a jogurty. Keď už majú byť pokrmy sladené, tak ovocím, stéviou a podobne.

Zakázané potraviny

Zakázané je všetko, čo nenájdete v krabičkách. Jediné, pri čom môžete urobiť výnimku, je pridané množstvo nízkokalorickej zeleniny. 

Vyhýbajte sa najmä: 

  • tučnému mäsu a mliečnym výrobkom s vysokým obsahom tuku
  • konzervám
  • údeninám
  • sladkostiam
  • sušenému ovociu
  • sladkým limonádam
  • alkoholu

Kto dovoz jedál až domov ocení?

Každý, kto nemá čas si pripravovať zdravé jedlá sám a chce využiť možnosti, ako si uľahčiť starosti spojené s nakupovaním potravín. 

  • Veľmi zamestnané osoby – ak trávite väčšinu dňa v práci a nemáte čas chodiť na nákupy, stáť v radoch pri pokladni a potom ešte hodiny tráviť v kuchyni, hotové jedlo vám vytrhne tŕň z päty. 
  • Ľudia s nadváhou – pokiaľ trpíte nadváhou a neviete, ako sa stravovať, môže byť pre vás vhodným štartom. 
  • Mamičky na materskej – starostlivosť o deti a domácnosť je náročná. Hotové jedlá vás zbavia povinnosti variť. 
  • Starší a chorí ľudia – pokiaľ vám fyzické zdravie nedovoľuje chodiť na nákupy a pripravovať si denne zdravé jedlá, krabičková diéta vám poskytne potrebné živiny bez námahy.

O výhodách krabičkovej diéty pre zamestnaných ľudí je taktiež presvedčený server Eatcleantogo.com. V článku Top 5 Benefits of Healthy Meal Delivery Services tvrdí: 

Nikto nechce po práci ešte chodiť do potravín a najmä vtedy, keď je zaneprázdnený. Musíte stráviť určitý čas výberom jedla, vystáť si rad a následne sedieť v aute cestou domov. Pokiaľ nepôjdete do obchodu, nebudete mať večeru. Vďaka tomuto konceptu viete, že večera už čaká doma v chladničke.

Bez lepku aj low carb

Máte určité diétne obmedzenia a myslíte si, že krabičkové diéty nie sú nič pre vás? Existujú rozličné programy, ktoré uspokoja maškrtníkov, alergikov aj zástancov najrôznejších štýlov stravovania. 

Najobľúbenejšie druhy krabičkových diét: 

  • bez lepku, laktózy a ďalších alergénov
  • low carb
  • paleo
  • bez cukru
  • pre tehotné a dojčiace ženy
  • ozdravenie organizmu
  • detoxikácia
  • vegetariánska
  • vegánska
  • diabetická
  • pre športovcov

Môžete dostať aj niečo navyše

Niektoré firmy poskytujú okrem prípravy jedál aj merania na bioimpedančných prístrojoch, vyšetrenie na klinike, konzultáciu s dietológom alebo fitness trénerom a online poradňu. V cene tak získate tipy na vhodnú pohybovú aktivitu a odpovede na všetky svoje otázky. 

Ukážkový jedálny lístok podľa krabičkovej diéty na jeden deň

  • Raňajky: 2 kúsky celozrnného chleba, tvarohová nátierka, dva plátky chudej šunky, reďkovka
  • Desiata: jablko a biely jogurt
  • Obed: grilovaná treska so zemiakovou kašou bez mlieka, brokolica
  • Olovrant: 3 knäckebroty s nízkotučným syrom, uhorka
  • Večera: zapekané zemiaky s cuketou, rajčinou a cottage syrom, zeleninový šalát

Výhody krabičkovej diéty

  • žiadna starosť s varením
  • žiadna starosť s nákupmi
  • chutné, nutrične vyvážené a zdravé jedlá
  • pravidelné stravovanie
  • pestrosť jedálneho lístka
  • veľkosť porcie tak akurát
  • hotové jedlá si môžete vziať kamkoľvek so sebou
  • prirodzené chudnutie
  • viac času na seba, rodinu a priateľov

Krabičkové diéty poskytujú vyvážené a výživné stravovacie plány. Menu býva navrhnuté tak, aby bol zaistený dostatok živín v každom jedle a zároveň ste mali kalórie, tuky aj cukry pod kontrolou. Týmto spôsobom môžete ľahko maximalizovať príjem vitamínov a minerálov a byť vďaka nim produktívnejší než kedykoľvek predtým.

Podľa huffpost.com

Máme málo času a nevieme, čo variť. Preto je veľmi jednoduché podľahnúť pokušeniu a skončiť pri okienku s rýchlym občerstvením. Veľkým problémom je však to, že tieto jedlá nie sú vôbec zdravé. Krabičkové diéty sú ideálnou cestou k lepšej strave. Nemusíte vymýšľať nové recepty ani strácať čas nakupovaním a varením. Navyše získate jedlá s množstvom živín a ešte aj schudnete pár kíl. 

Nevýhody

  • jete, čo je k dispozícii a nie to, na čo máte práve chuť
  • občas príliš striktný režim
  • obmedzený výber jedál
  • v niektorých prípadoch finančne náročnejšia záležitosť (záleží na konkrétnom poskytovateľovi). 

Na úskalia krabičkových diét poukazuje aj magazín Viem, čo jem. Vzhľadom na silnú konkurenciu sa mnoho firiem snaží znížiť cenu vstupných surovín, čo sa negatívne prejavuje na nutričnej hodnote.

Šetrenie na surovinách sa prejavuje najmä na malom množstve zeleniny, nedostatočnom množstve bielkovín a nízkom množstve vápnika v jedálnom lístku. To môže pri dlhodobom užívaní viesť k výživovým deficitom (riziko vzniku chudokrvnosti, rednutie kostnej hmoty). Preto je dôležité si zo širokej ponuky vybrať tú správnu spoločnosť. 

Vedeli ste, že vďaka krabičkovej diéte schudli napríklad Demi Moore, Jenifer Aniston, Sandra Bullock alebo Jennifer Lopez?

Čo na krabičkové diéty hovoria odborníci?

Podľa odborníkov je dôležité starostlivo vyberať. Nie všetky programy sa oplatia. Magazín Health varuje pred spoločnosťami, ktoré v jedlách kombinujú bielu ryžu, cestoviny a chlieb z bielej múky, pšeničné tortilly a ďalšie jednoduché sacharidy s ťažkými omáčkami a tučným mäsom.

Pokiaľ nájdete stravovací plán vhodný pre vaše aktuálne potreby, pomôžeme vám. Podľa serveru Health je dôležité

vybrať si službu s najlepším výberom receptov pre svoj cieľ. Zamerajte sa na pokrmy, ktoré obsahujú väčšiu porciu zeleniny, optimálny zdroj bielkovín (ryby, hydiny, šošovica, fazuľa) a zdravé sacharidy, ako sú napríklad celé zrná obilnín.

MUDr. Václava Kunová v článku o krabičkových diétach dodáva:

Pokiaľ si človek dopraje komfort v podobe tejto diéty, mal by sa cítiť dobre po celý deň. Na to nestačí iba naplniť denné odporúčané dávky energie a živín, ale je potrebné všetko správne rozložiť tak, aby v priebehu dňa nikdy nedošlo k veľkému poklesu cukru v krvi, čo je spojené s hladom, podráždenosťou a väčšou tendenciou porušiť diétu. Pokiaľ je naopak kolísanie cukru v krvi iba nebadateľné, telo sa zbavuje prednostne tukových zásob, človek sa cíti psychicky v pohode a býva menej unavený ako pred začiatkom diéty.

Podľa Karolíny Hlavatej a Petra Havlíčka z Viem, čo jem môžu tieto programy na chudnutie pomôcť.

Pokiaľ sú správne zložené, pomôžu vám schudnúť správne, tj. pokiaľ majú dosť bielkovín, zaistia vám úbytok tuku a zachovanie svalovej hmoty.

7 tipov, ako vybrať toho pravého predajcu krabičkovej diéty

1. Všímajte si prezentáciu na webovej stránke

Prvým ukazovateľom kvality môžu byť už iba samotné webové stránky prevádzkovateľa krabičkovej diéty. Pokiaľ je web prehľadný, má kvalitnú grafiku a je vidieť, že si na ňom dala firma záležať, znamená to prvé plusové body. Na stránkach by sa mala byť takisto adresa a telefónne číslo alebo e-mailový kontakt pre prípad akýchkoľvek otázok zo strany klientov.

2. Zistite, z akých surovín sa jedlá pripravujú

Jednotlivé jedlá by sa mali skladať zo zdravých a pokiaľ možno nespracovaných surovín. Patrí sem najmä ovocie, zelenina, chudé mäso, celozrnné pečivo, strukoviny, zdravé tuky a menej tučné mliečne výrobky. Výhodou je príjem zeleniny v objeme 200 – 400 g denne a aspoň čiastočné používanie lokálnych surovín. 

3. Otestujte chuť jedla

Pri výbere naslepo si nikdy nemôžete byť istý tým, či vám diétne jedlo bude skutočne chutiť. Pokiaľ máte obavy, spýtajte sa prevádzkovateľa krabičkovej diéty, či by vám mohol ponúknuť jeden ochutnávkový deň, a to aj bez záväzku ďalšej objednávky.

4. Spolupráca s odborníkom na výživu

Na webových stránkach Viem, čo jem odborníci na výživu upozorňujú na dôležitosť odbornej garancie jedálneho lístka: 

Je dobré sa pozrieť, kto stojí za zostavovaním jedálneho lístka, či je to kvalifikovaný odborník, napr. nutričný terapeut, alebo táto informácia na webe chýba. Predaj krabičkovej diéty nie je zo zákona viazaný na nejakú špeciálnu kvalifikáciu, takže ich môže pripravovať kto chce.

Nutričná špecialistka Ing. Iva Veselá pre Denik.cz uviedla: 

Mali by ste mať možnosť poznať jedálny lístok dopredu, takisto zloženie jedál, nutričnú hodnotu každého jedla, kto jedlo zostavuje a či má tento človek aj zodpovedajúce vzdelanie. 

5. Individuálne programy

Kvalitu spoločnosti ponúkajúcej krabičkové diéty spoznáte podľa toho, či ponúka viac redukčných programov. Konzultant vám osobne alebo na diaľku odporučí ideálny program na základe vášho veku, metabolizmu, výšky, váhy a energetického výdaja. 

6. Vyhnite sa drastickému chudnutiu

Zaujímajte sa o výšku kalorického príjmu, ktorý by mal zodpovedať potrebám vášho metabolizmu. Príliš nízka kalorická hodnota jedál v krabičkách môže viesť k hladu a následnému jojo efektu. 

Výživová poradkyňa Kristýna Galová zo serveru Novinky.cz hovorí:

Pri niektorých krabičkových diétach je denný príjem energie znížený až na 4400 kJ. Pri zdravej redukcii hmotnosti sa však všeobecne neodporúča prijímať menej ako cca 5 000 kJ za deň u žien a 6 000 kJ u mužov.

Pokiaľ nepoznáte hodnotu svojho bazálneho metabolizmu a neviete, aký vysoký by mal byť váš energetický príjem, prevádzkovateľ krabičkovej diéty vám musí byť schopný v tomto smere poradiť a odporučiť program presne pre vás.

7. Hľadajte recenzie

Pri hľadaní dodávateľa sa nezameriavajte iba na cenu. Nájdite si maximum informácií, starostlivo čítajte recenzie a na základe nich sa rozhodnite. Zaujímajte sa, kto pre vás denné menu skladá. Malo by ísť o skúsených nutričných špecialistov, ktorí jedlo “z krabičky” sezónne obmieňajú.

Koniec nakupovania, plánovania jedál a varenia. Už viete, ako si užijete voľný čas? Uvidíte, že aj chudnutie vám pôjde lepšie. 

Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Send this to a friend