Bezhladovania.sk

Hormón testosterón: Prejavy nadbytku, nedostatku a ako ho doplniť

Všeobecne je testosterón považovaný za hlavný mužský pohlavný hormón. Ale rovnako ako je ženský estrogén v určitom množstve potrebný pre mužské zdravie, hrá testosterón významnú rolu aj u žien. Lepšie preto znie označenie „hormón sily”.

Reklama

Testosterón sa spája predovšetkým s mužskou silou, sexuálnou náruživosťou i agresívnejším správaním. Však sa o niektorých mužoch, ktorí sa prejavujú „výraznejšie” sa obľubou hovorí, že „majú veľa testosterónu”. V skutočnosti má širšie pôsobenie a to na obe pohlavia: mužské aj ženské.

Čo je testosterón

Ide o steroidný hormón (anabolické steroidy) patriaci do skupiny mužských pohlavných hormónov androgénov. V mužskom tele ho produkujú semenníky, konkrétne Leydigove bunky a z jednej tretiny bunky nadobličiek, u žien sa tvorí v nadobličkách a vo vaječníkoch.

Správna hladina testosterónu

Najvyššia hladina tohto hormónu je typická pre obdobie dospievania. Zhruba od 30 rokov, niekedy aj skôr, začína hladina testosterónu klesať o 1 až 2 % ročne. 

Priemerná hladina testosterónu sa pohybuje v rozmedzí 250 až 950 ng/dl (v SR sa používajú jednotky nmol/l, teda 8,7 – 32,9 nmol/l). Niekedy sa uvádza až 1 200 ng/dl. Hodnoty presahujúce 1 000 ng/dl sú pre väčšinu ľudí nedosiahnuteľné. Je ale dokázané, že je to možné.

  • Nízka hladina testosterónu: 0 až 400 ng/dl (0 až 13,9 nmol/l). 
  • Normálna hladina testosterónu: 400 až 700 ng/dl (13,9 až 24,3 nmol/l)
  • Vyššia hladina testosterónu: 700 až 1 000 ng/dl (24,3 až 34,7 nmol/l).

Význam testosterónu pre mužský vývoj počas puberty

U chlapcov v období dospievania je testosterón potrebný pre vývoj sekundárnych pohlavných znakov. U dospelých podporuje „mužský vzhľad” a produkciu mužských pohlavných buniek spermií (spermatogenéza). Navyše bráni vzniku a rozvoju osteoporózy.

  • Rozvoj primárnych sexuálnych znakov: rast a rozvoj penisu, semenníkov, sekundárnych pohlavných žliaz, tvorba spermií.
  • Vplyv na kožu a prídavné kožné orgány: mužské ochlpenie, vyššia činnosť mazových a potných žliaz.
  • Zmeny orgánov a iných štruktúr: zväčšenie obličiek, srdca, obličiek, počtu červených krviniek, ďalej zhrubnutie a prehĺbenie hlasu, rast kostí i svalovej hmoty, „mužské” rozšírenie ramien a hrudníka.
testosterón v puberte
Chlapca v muža premení testosterón, jeho hladina sa rapídne zvýši počas puberty a klesá po 30 roku. 

Hormón testosterón a jeho význam (nielen) na mužské zdravie

V spojení s mužským prejavom sa často spája s vysokým sexuálnym libidom, dominanciou, výbušnosťou a agresivitou. 

Hlavný význam testosterónu u mužov spočíva v podpore typicky mužského vzhľadu, ktorý symbolizuje väčšie svaly, fúzy a ochlpenie, hrubší hlas a ďalšie znaky, ktoré ženy považujú za atraktívne a príťažlivé. Niet divu, že starší muži nad 50 rokov často užívajú lieky na nízku hladinu testosterónu. Dodávajú im vitalitu, zlepšujú náladu a obnovujú chuť na sex.

Ovplyvňuje i vývoj mozgu, psychiku, centrálnu nervovú sústavu a poznávacie funkcie. Pokles hormónu v tele môže viesť i k zhoršeniu pamäte, schopnosti sústrediť sa, vstrebávať nové informácie, analyzovať ich a orientovať sa v priestore. Objaviť sa môžu poruchy spánku, depresie, pocity krivdy a iné psychické problémy.

U mužov ovplyvňuje:

  • vývoj sekundárnych pohlavných orgánov v puberte,
  • tvorbu svalovej hmoty a pevnosť kostí,
  • rýchlosť metabolizmu a spaľovanie podkožného tuku,
  • sexuálnu túžbu (libido),
  • psychickú pohodu, 
  • súťaživosť a akčnosť,
  • úspechy v pracovnom živote.

VIETE, ŽE semenníky boli v minulosti považované za hlavný zdroj sily samcov? Preto muži v niektorých historických obdobiach zabíjali veľké a silné zvieratá a jedli ich semenníky. Verili, že tak zvýšia svoju fyzickú silu i psychickú odolnosť.

Význam testosterónu pre ženy a dôsledky vysokej hladiny na ženské zdravie

Testosterón sa vo výrazne menšom množstve vyskytuje aj u ženského pohlavia. Produkujú ho ženské pohlavné orgány vaječníky a nadobličky. V ženskom tele ovplyvňuje menštruačný cyklus. Rovnako ako u mužov u nich s pribúdajúcim vekom klesá. 

Najvyššie hodnoty u žien testosterón dosahuje v období ovulácie. To je aj hlavný dôvod, prečo sa ženy v tomto období správajú ako muži, sú ďaleko výbušnejšie, podráždenejšie a agresívne a aj omnoho menej empatické. Paradoxne sú v tomto období najplodnejšie.

Najčastejšími príčinami nadbytku testosterónu v ženskom tele sú:

Nadbytok testosterónu u ženy spôsobuje:

  • nepravidelný cyklus,
  • zmeny nálad,
  • nízke libido,
  • nadmerné ochlpenie, napríklad nad perami,
  • vypadávanie vlasov a plešatenie,
  • akné,
  • zmenšenie pŕs,
  • zväčšenie klitorisu,
  • prehĺbenie hlasu,
  • nárast svalovej hmoty.

Občas ho užívajú ženy na vysokých manažérskych pozíciách, aby lepšie zvládali agresívnejšie mužské prostredie. Riskujú však intenzívnejšie ochlpenie, zhoršenie pokožky, na ktorej sa objaví akné, nepravidelnú menštruáciu i hlbší hlas. Môže sa u nich znížiť aj typicky ženská schopnosť empatie alebo vcítenie sa do emócií druhých.

nadbytok testosterónu u žien
U žien môže vyššia hladina mužského hormónu vyvolať nárast fúzov a hrubší hlas.

Riziká a prejavy nízkej hladiny testosterónu 

Nízka hladina testosterónu má na mužské zdravie negatívny vplyv, najčastejšie na sexuálne libido, ovplyvňuje ale súčasne fyzické zdravie a psychickú pohodu.

Za nízkou hladinou spravidla stojí nezdravá životospráva s vysokým obsahom cukrov a tukov, nadváha až obezita, kalorický deficit (nedostatok živín) a nedostatočný spánok.

Nedostatok testosterónu a jeho prejavy:

  • problémy s erekciou, 
  • pokles sexuálneho apetítu,
  • znížený záujem o sex a ženské pohlavie všeobecne,
  • znížená schopnosť rozmnožovania,
  • menej energie a životného elánu,
  • úbytok svalovej hmoty,
  • pomalšia regenerácia a hojenie,
  • únava, vyčerpanie, podráždenosť, depresie, zlá nálada,
  • psychická nevyrovnanosť, 
  • problémy so spánkom,
  • gynekomastia,
  • slabší imunitný systém a vyššia náchylnosť k ochoreniam.

Kedy je vhodné užívať testosterónové doplnky a lieky

Za určitých okolností (a pri vybraných zdravotných problémoch) sa mužom odporúčajú lieky s testosterónom. Tie je však nutné užívať pod odborným dohľadom lekára. 

Tablety s testosterónom sa používajú napríklad:

  • po kastrácii alebo odobratí semenníkov (substitučná terapia),
  • pri nedostatočnej činnosti žliaz s vnútornou sekréciou spôsobujú poruchy sexuálnych funkcií až impotenciu,
  • pri zníženej chuti k sexu,
  • pri zníženej duševnej a telesnej aktivite (hlavne u starších mužov nad 50 rokov),
  • u niektorých typov neplodnosti vzniknutých v dôsledku poruchy tvorby spermií,
  • pri osteoporóze, 
  • pri komplikovaných zlomeninách a poúrazových stavoch, liečbe popálenín apod.

5 tipov, ako doplniť testosterón v tele

Dostatočné množstvo testosterónu je pre zdravie mužov, ale aj žien, veľmi dôležité. Aby muži boli „skutočnými mužmi”, dbať by mali na zdravý životný štýl. Prirodzenú tvorbu testosterónu podporuje:

Kvalitný spánok

Dostatočne dlhý a hlboký spánok, to je priemerne 7 až 8 hodín denne, je pre prirodzenú produkciu mužského hormónu zásadný. U mužov, ktorí v priemere spia menej, bola dlhodobo preukázaná nižšia hladina testosterónu.

Jedálniček bohatý na vitamíny a minerály

Na tvorbu testosterónu má významný vplyv zdravá a vyvážená strava plná všetkých dôležitých vitamínov a minerálov, hlavne vitamíny B6, B7 (biotín nazývaný vitamín H), C a D, z minerálov horčík, draslík, zinok a selén. Pri nedostatku týchto látok sa odporúča užívať vitamínové doplnky stravy. Rovnako dôležitý je aj dostatočný pitný režim.

Veľký pozor by si mali muži dávať aj na nadváhu. Tuky v nadmernom množstve tvorbu testosterónu vyložene znižujú. 

Odporúčaná fyzická aktivita

Pre mužské pohlavie je prospešné vytrvalostné aj výbušné a silové cvičenie s ťažkými váhami. Sústrediť by sa pritom mali na svalový rozvoj celého tela, nielen vrchnej časti. Okrem cvičenia v posilňovni sú účinné intervaly, šprint a beh do kopca.

Menej stresu

Na psychické i fyzické zdravie negatívne pôsobí stres, či už v osobnom alebo pracovnom živote. U mužov stres znižuje hladinu testosterónu tým, že stimuluje tvorbu „nepriateľského” hormónu kortizolu. Ten totiž testosterón doslova zabíja.

Viac sexu

Čím viac testosterónu, tým väčšie libido. Platí to i naopak. Častejšia sexuálna aktivita má na tvorbu tohto hormónu pozitívny vplyv.

testosterón - jedálniček
Zdravý jedálniček je pre tvorbu testosterónu zásadný. Nadbytok nezdravých tukov a cukrov jeho hladiny znižuje.

Zdravotné problémy vyvolané nadbytkom testosterónu 

Vyvážená hladina testosterónu v tele je dôležitá pre celkové zdravie. Rovnako ako môže byť zlá príliš nízka hladina tohto hormónu, je nežiaduca jeho vysoká hladina.

Tú najčastejšie spôsobuje užívanie športových doplnkov stravy, ktoré obsahujú testosterón. Ten sa užíval, a bohužiaľ sa stále užíva, pri športoch, ktoré vyžadujú silu a výbušnosť. Je to napríklad kulturistika, vzpieranie, vrhy, ale aj cyklistika, atletika, šprint, kanoistika a ďalšie. 

V 70. rokoch 20. storočia boli testosterónové doplnky a z nich odvodené anaboliká prehlásené za doping. Ich použitie bolo v profesionálnom športe postupne zakázané, pretože:

  • stimuluje rýchlejšiu tvorbu svalovej hmoty a sily,
  • urýchľuje zotavenie po tréningu,
  • zvyšuje výbušnosť, ale aj agresivitu,
  • spôsobuje nežiaduce zdravotné problémy.

Záverečné zhrnutie: Testosterón je výborný sluha, ale zlý pán

  • je dôležitý pre správny vývoj mužského tela, funkcie pohlavných orgánov, tvorbu spermií, sexualitu i duševní pohodu,
  • hladinu tohto hormónu v tele podporuje zdravý životný štýl, vyvážený jedálniček a primeraná fyzická aktivita najlepšie silového charakteru,
  • pri nadmernom príjme testosterónu vo forme doplnkov stravy môže dôjsť k poškodeniu vnútorných orgánov, spôsobiť gynekomastiu, poruchy potencie, vypadávanie vlasov a ďalšie zdravotné problémy.
Reklama
Monika Šaríková

Monika Šaríková

Keď som pred rokmi študovala históriu a literatúru, nenapadlo by mi, že sa nakoniec budem živiť písaním. Jednoznačne najradšej sa venujem písaniu o zdravom životnom štýle. Milujem dobré jedlo, rada varím a najviac si ulietavam na českej a ázijskej kuchyni, zbožňujem prírodu a pohyb. Medzi moje veľké športové lásky patrí najmä beh, cyklistika, turistika a jóga. :)

Reklama
Send this to a friend