Bezhladovania.sk

Probiotiká na črevá: Prizvite na trávenie dobré baktérie

Probiotiká na črevá: Prizvite na trávenie dobré baktérie

Živé baktérie podporujú správnu funkciu čriev, zlepšujú proces trávenia a odstraňujú nepríjemné tráviace ťažkosti. Zvyšujú celkovú imunitu ľudského tela a z dlhodobého hľadiska fungujú ako účinná prevencia mnohých chorôb.

Zoznámte sa s probiotikami

V našom tráviacom trakte spolu žijú v symbióze priateľské a patogénne baktérie. Aby organizmus fungoval ako má, mal by tráviaci systém obsahovať 85 % dobrých baktérií a maximálne 15 % tých zlých. Akýkoľvek odklon od tejto pomyselnej rovnováhy môže spôsobiť mnohé ochorenia. A to sa, bohužiaľ, deje veľmi často. Na vine je napríklad časté užívanie antibiotík a konzumácia priemyselne spracovaných potravín.

Veľkú službu nám preukážu kultúry živých baktérií. V tele sa hneď pustia do práce a začnú pracovať na podpore nášho zdravia. Upravujú bakteriálnu mikroflóru hrubého čreva i jeho pH a zabraňujú množeniu hnilobných baktérií. Dobrý vplyv majú aj na ďalšie funkcie nášho organizmu. Probiotiká dokážu v hrubom čreve syntetizovať niektoré vitamíny skupiny B a vitamín K. Napomáhajú chudnutiu a podporujú zdravie kože.

Známy gastroenterológ prof. MUDr. Milan Lukáš,CSc., pre lidovky.cz uviedol:

Probiotiká ovplyvňujú vývoj imunitného systému už v ranom detstve, preto sa napríklad uplatňujú v prevencii atopického ekzému a alergie. Všeobecne sú probiotiká vnímané ako blahodárne pôsobiace látky priaznivo ovplyvňujúce vývoj črevnej mikroflóry, ktorá zohráva dôležitú rolu pri formovaní imunitného profilu človeka.

Na čo slúži črevný mikrobióm?

Baktérie, ktoré žijú v našom tráviacom trakte súhrnne nazývame črevnou mikroflórou alebo črevným mikrobiómom. Mikroflóra obsahuje stovky až tisícky rôznych druhov mikroorganizmov zahrňujúcich baktérie, plesne a vírusy. Najväčšia časť mikrobiómu žije v hrubom čreve. Jeho hlavnou funkciou je produkcia vitamínov, štiepenie vlákniny na mastné kyseliny a stimulácia imunitného systému.

Žiaden módny výstrelok

Ľudia po tisícky rokov využívali baktérie mliečneho kvasenia (alebo probiotiká) na zvýšenie nutričnej hodnoty potravín a tiež na ich konzerváciu. Často pripravovali kyslé mliečne výrobky, kvasenú kapustu, uhorky a inú zeleninu. Dlhú históriu má aj fermentácia sójových bôbov, z ktorých vzniká tempeh, natto a tradičná sójová omáčka. V dnešnej dobe máme možnosť dopĺňať probiotiká nielen pomocou kvasených potravín, ale tiež kapsulami, tabletkami alebo rôznymi sirupmi z lekárne.

Potraviny bohaté na prírodné probiotiká

potraviny bohaté na prírodné probiotiká
  • jogurt
  • kefír
  • tvrdé syry
  • tempeh
  • kimči
  • kyslá kapusta
  • nakladané uhorky
  • mušt
  • kvasnice

Probiotiká vs. prebiotiká

Napriek tomu, že oba výrazy znejú takmer rovnako, majú odlišný význam. Probiotiká (zdraviu prospešné baktérie) potrebujú na prežitie a ďalšie množenie potravu, ktorú zastáva nestráviteľná vláknina označovaná ako prebiotikum.

Zdrojom prebiotík sú nestráviteľné sacharidy, ktoré tráviacim ústrojom prejdú bez zmeny a pre baktérie hrubého čreva slúžia ako zdroj energie. Ide hlavne o polysacharidy, oligosacharidy a fruktooligosacharidy obsiahnuté v zelenine, ovocí, strukovinách a obilninách.

Okrem toho, že si na nich pochutia probiotické baktérie, majú prebiotiká aj ďalšie priaznivé dopady na ľudský organizmus. Zlepšujú trávenie, znižujú hladinu cholesterolu v krvi, predchádzajú vzniku nádoru hrubého čreva a konečníka a navyše fungujú ako účinná prevencia zápchy.

Prírodné zdroje prebiotík

Najviac prebiotík nájdete v čakanke, cibuli, cesnaku, póre, jablkách a marhuliach. Pokiaľ chcete mať istotu, že sa probiotiká vo vašom tráviacom trakte udržia a budú sa mať čím nakŕmiť, hľadajte synbiotiká, teda výrobky, ktoré obsahujú probiotické baktérie, ako aj prebiotickú vlákninu.

MUDr. Kateřina Cajthamlová odporúča v článku pre Český rozhlas najmä prebiotické vlákniny:

Strava je pre mikrobióm zásadná. Množstvo vlákniny, ktorú mikróbom dávame, im umožňuje prežiť. Bez vlákniny nás opustia, ale keď dostatok vlákniny majú, vyrábajú pre nás ďalšie látky. Serotonín, tzv. hormón šťastia, je jedna z nich, ale baktérie napríklad tiež zvyšujú stráviteľnosť rôznych cukrov. Zdravé baktérie nám udržujú stabilnú hladinu krvného cukru, umožňujú nám prežiť dlhšie obdobie bez neustáleho ďobkania do jedla. Znižujú napätie, zlepšujú náš psychický stav, čiže je dobré si ich hýčkať.

Narušená mikroflóra potrebuje viac probiotických kultúr

Odolnosť črevnej mikroflóry môžeme narušiť niekoľkými spôsobmi. Prednú priečku však obsadzuje užívanie antibiotík. Silné lieky pôsobia nielen proti nepriateľským baktériám, ale zabíjajú aj tie prospešné. Vedľajšími účinkami antibiotickej liečby sú veľmi často hnačky, nafukovanie a vaginálne infekcie.

Problémy s mikroflórou spôsobuje aj fajčenie, popíjanie alkoholu, nevhodná strava, črevné chrípky alebo cestovateľské hnačky. Negatívny dopad má tiež dlhodobý stres. Po črevnej chrípke alebo v priebehu užívania antibiotík preto prizvite do boja prospešné probiotiká.

Dlhodobá prevencia pre zdravé črevá

Z dlhodobého hľadiska je dôležité obmedziť konzumáciu tučných, sladkých a korenených jedál, skončiť s fajčením a znížiť príjem alkoholu a kofeínu.

Podľa magazínu Life Extension

Moderná strava a životný štýl, znečistenie ovzdušia a nezodpovedné užívanie antibiotík ohrozuje prospešné baktérie v črevnom mikrobióme. To môže viesť k zvýšenej tendencii metabolických a zápalových chronických ochorení a posúvať črevnú bakteriálnu populáciu do stavu podporujúceho rôzne ochorenia, nie k ich prevencii.

Desiatky druhov probiotík

Prospešné účinky majú celé desiatky druhov probiotických baktérií. Medzi najčastejšie používané patria laktobacily, grampozitívne koky, bifidobaktérie a kvasinky. Bežne sa stretávame s probiotikami Bifidobacterium bifidum, Streptococcus thermophilus a Lactobacillus acidophilus alebo rhamnosus. Zaujímavosťou je, že rody Lactobacillus i Bifidobacterium sú ľudského pôvodu. Výnimku tvorí kvasinka Saccharomyces boulardii, ktorá pochádza z ovocia liči.

Potraviny alebo tabletky?

Probiotické aj prebiotické kultúry je dôležité prijímať každý deň vo forme potravy. Pokiaľ však dôjde k narušeniu črevnej mikroflóry, iba úprava jedálneho lístka stačiť nemusí. V tomto prípade nastupujú preparáty z lekárne, ktoré vašim črevám dodajú veľké množstvo prospešných  baktérií. Výrobcovia ponúkajú kvapky, tablety, kapsule, prášky a podobne. Líšia sa zložením aj počtom obsiahnutých baktérií.

Pre čo najlepší efekt by mala denná dávka dospelého človeka obsahovať 10-20 miliárd živých baktérií. Deti potrebujú o polovicu menej, teda 5-10 miliárd. Pokiaľ preparát neobsahuje súčasne prebiotiká, môžete si ich v lekárni kúpiť samostatne.

Justin a Erica Sonnenburgovi v knihe Zdravé črevá upozorňujú:

Najvhodnejšie probiotikum je rovnako individuálne ako črevná mikrobiota. Z tohto dôvodu možno budete musieť chvíľu experimentovať s rôznymi probiotikami, pokiaľ nájdete to, čo bude vášmu organizmu vyhovovať. Pokiaľ vám probiotikum spôsobuje bolestivé nafukovanie alebo tráviace ťažkosti, znamená to, že sa pre vaše črevá a mikrobiotu nehodí. Probiotiká by mali v ideálnom prípade podporovať pravidelné a ľahké vylučovanie. Na druhej strane ale môže chvíľu trvať než uvidíte viditeľné zmeny, a preto je nutné mať trpezlivosť.

Dbajte na správne používanie aj uchovávanie

Probiotické baktérie nemajú príliš rady vysoké ani extrémne nízke teploty. Najlepšie dokážu prežiť v chladničke, kde by ste ich mali po celý čas uchovávať. Pozor si dávajte aj na ich užívanie. Tabletky nikdy nezapíjajte horúcim nápojom, čiernym čajom ani kávou. Ak užívate probiotické kultúry v prášku, vypite ich čo najskôr po rozmiešaní vo vode.

Ako spoznáte, že vaše telo potrebuje probiotiká?

Na aké choroby sa hodí?

Probiotiká môžu byť prospešné aj pri mnohých ochoreniach. Odporúčajú sa nielen pri akútnych problémoch, ako sú tráviace ťažkosti, užívanie antibiotík, infekcia močového ústrojenstva, cestovateľská hnačka alebo črevná chrípka, ale tiež v prípade dlhodobých problémov so zdravím.

Probiotické kultúry obnovujú črevnú mikroflóru a zvyšujú odolnosť celého organizmu. Pomáhajú zmierňovať alergické prejavy u detí a pôsobia ako účinná prevencia aj podporná liečba respiračných ochorení. Narušený mikrobióm mávajú ľudia s diabetom, obezitou, srdcovo-cievnymi ochoreniami, depresiami, metabolickým syndrómom, Alzheimerovou chorobou a rakovinou hrubého čreva. Preto sa vo všetkých týchto prípadoch naozaj opláca dopĺňať priateľské baktérie.

Podpora imunity

V črevách sídli väčšina nášho imunitného systému. Na sliznice čriev však zároveň každý deň útočí veľké množstvo cudzorodých látok, s ktorými sa musí organizmus vysporiadať. Pokiaľ sa bakteriálne osídlenie čriev dlhodobo naruší, môže prísť k črevným problémom, infekciám, zápalom, alergiám a kožným problémom. Dopĺňanie priateľských baktérií však postupne osídlenie čriev opäť vyváži.

Vaginálna infekcia

Ženy, ktorá často trpia na kvasinkové infekcie, by mali pravidelne užívať probiotické prípravky. Okrem klasických toboliek v lekárni zoženiete aj špeciálne vaginálne kapsuly s rovnako účinnými látkami.

Cestovateľská hnačka

Chystáte sa na dovolenku do zahraničia? Potom si so sebou nezabudnite pribaliť tabletky, ktoré vás ochránia pred hnačkou a bolesťami brucha. Užívať ich môžete až s prvými problémami alebo probiotickú kúru začnite užívať preventívne už pred odchodom. Na akútne problémy funguje najlepšie kvasinka Saccharomyces boulardii.

Syndróm dráždivého hrubého čreva

Probiotické baktérie pomáhajú liečiť aj funkčnú poruchu čriev, nazývanú syndróm dráždivého hrubého čreva.

Magazín Life Extension upozorňuje:

Ľudia so syndrómom dráždivého hrubého čreva trpia striedavými záchvatmi hnačiek a zápchy a často trpia nafukovaním a nadmernou produkciou plynu. Doplnenie bifidobaktérií vedie k zlepšeniu týchto symptómov a ľahšiemu prechodu stravy črevom.

Probiotické kultúry vedia znížiť nafukovanie, plynatosť, zmierniť hnačky a odstrániť zápchu aj kŕče v bruchu. Dokonca sú vhodné aj ako podporná liečba zápalových ochorení čriev, kam patrí aj Crohnova choroba a ulcerózna kolitída.

Dojčenská kolika

dojčenská kolika

Prvé tri mesiace po narodení nie sú ešte črevá bábätka dostatočne osídlené dobrými baktériami. Hrozí tak plynatosť a bolestivé koliky, ktoré zle znáša nielen samotné bábätko, ale aj jeho rodičia. Lekári odporúčajú v týchto prípadoch pridávať do materského mlieka probiotiká v kvapkách. Pokiaľ dieťa nie je dojčené, je možné kúpiť umelé mlieko obohatené o probiotické a prebiotické kultúry.

Zdroje:

JUSTIN A ERICA SONNENBURGOVI, Zdravá střeva: Poznejte tajemství mikrobioty a získejte dlouhodobou kontrolu nad svou váhou, náladou a zdravím. 1. vyd. Příbram: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-999-9.

Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mojím veľkým koníčkom je varenie a pečenie. Nepríjemné črevné ochorenie ma priviedlo k diéte Low-FODMAP, ktorá žne vo svete veľký úspech. Uľahčuje život mnohým ľuďom so syndrómom dráždivého čreva. Nedostatok informácií v našich končinách ma priviedol k písaniu vlastného blogu.

Send this to a friend