Bezhladovania.sk

S motiváciou na chudnutie vám pomôže prirodzený hormón dopamín

Ľudské telo je jedno veľké chemické laboratórium. Chod ovplyvňujú stovky chemických látok a procesov. Prirodzený hormón dopamín hrá veľkú rolu v našich pocitoch a schopnosti kontrolovať chute.

Čo je dopamín

Dopamín je telu vlastný hormón produkovaný v mozgu. Z chemického hľadiska patrí medzi neurotransmitery – poslov zodpovedných za rozosielanie správ medzi nervovými bunkami v tele. Šíri ich po 4 hlavných dráhach.

Mozog ho vyrába dvojstupňovým procesom. Najskôr premení aminokyselinu tyrosín z potravy na látku nazývanú dopa. Tú potom upraví a doplní na dopamín.

Cesta ku šťastiu a motivácia pri chudnutí

Hormón dopamín hrá kľúčovú úlohu v našich emóciách, konkrétne schopnosť cítiť radosť a potešenie, sústrediť sa, myslieť a plánovať. Ovplyvňuje tak nielen to, či sa cítime šťastní, ale z veľkej časti takisto naše schopnosti – vrátane schopnosti udržať si motiváciu pri chudnutí a dosahovaní ďalších cieľov, ktoré si vytýčime.

  • Posilňuje intenzitu prežitých udalostí.
  • Zlepšuje rozhodovacie schopnosti, vrátane schopnosti kontrolovať chute.
  • Navodzuje túžbu opakovať príjemné činnosti.

Podľa štúdií takisto uľahčuje učenie a zapamätanie si nových poznatkov.

Ďalej ovplyvňuje:

  • Tepovú frekvenciu
  • Správnu funkciu ciev a obličiek
  • Spánok
  • Kontrolu nevoľnosti a zvracania
  • U žien laktáciu

Lekári nim liečia:

  • Nízky tlak
  • Srdcovú nedostatočnosť a zlý prietok krvi orgánmi
  • Septický šok (v závislosti na pôvode)

Problém je nadbytok aj nedostatok dopamínu

Ako to už býva, pokiaľ máme hormónu v tele “tak akurát”, problém nepociťujeme. Výkyvy jeho hladiny však lekári spájajú s radom neurologických a psychických porúch ako:

  • Parkinsonova choroba
  • ADHD
  • Schizofrénia a všeobecne halucinácie a bludy

Problém nastáva aj u drogovo závislých. Látky typu kokaín vedú k rýchlemu zvýšeniu dopamínu v mozgu. Pre potešenie a dobrý pocit potrebujú užívatelia čím ďalej väčšiu a väčšiu dávku. Navyše telo prestáva hormón produkovať samostatne, čo vedie k depresiám a ďalším emocionálnym výkyvom.

Príznaky akútneho nadbytku:

  • Úzkosť a nepokoj
  • Nepravidelný tep srdca a zrýchlená frekvencia
  • Problémy s dýchaním
  • Bolesť na hrudi
  • Nevoľnosť a zvracanie
  • Bolesť hlavy

Je nevyhnutné, aby lekár vedel o všetkých liekoch a látkach, ktoré užívate, inak vám hrozia pri podávaní lieku na dopamínovej báze závažné komplikácie.

Príznaky nedostatku:

Podľa štúdií malá hladina dopamínu znižuje motiváciu a nadšenie pre činnosti, ktoré by vás inak bavili a zaujímali. Znižuje takisto koncentráciu a schopnosť koordinácie pohybov.

Dopamín a obezita

V roku 2013 klasifikovala American Medical Association obezitu ako chorobu. Dáva sa do súvislosti práve s hormónmi ovplyvňujúcimi schopnosť kontrolovať chute. Prečo obézni ľudia proste nedokážu jesť menej? To je otázka, ktorou sa vedci zaoberajú minimálne 100 rokov.

Súčasná veda sa prikláňa k názoru, že obézni ľudia skutočne môžu čeliť pri chudnutí prekážkam, ktoré zdraví ľudia nemajú. Majú jednoducho problém s hormonálnym systémom alebo schopnosťou sa ovládať.

Hormonálna nerovnováha môže spôsobiť, že ľudia s obezitou alebo nadváhou potrebujú zjesť viac jedla na to, aby sa cítili šťastní a spokojní.

Niektoré zobrazovacie štúdie naznačujú, že telo u niektorých obéznych ľudí uvoľňuje do obehu menej dopamínu a serotonínu, ďalšieho hormónu spájaného so šťastím a schopnosťou chudnúť.

Ako dodať telu dopamín:

Existujú dve možnosti:

  1. Prírodnou cestou formou zdravých potravín
  2. V podobe tabletiek a ďalších výživových  doplnkov

Tipy, ako prirodzene doplniť dopamín

Jedzte správne bielkoviny

Telo produkuje hormón z aminokyselín tyrosínu a fenylalanínu. Podľa štúdií ich najviac získate z:

  • Morčacieho a hovädzieho mäsa
  • Vajec
  • Mliečnych výrobkov
  • Sóje
  • Strukovín

Ďalšie potraviny na doplnenie dopamínu

potraviny na doplnenie dopamínu
  • Zrelé banány
  • Orechy a semienka, napríklad slnečnicové či sezamové
  • Listová zelenina, brokolica, karfiol

TIP: Peter Novák odporúča vo svojej knihe Ako tuky spaľovať a neukladať takisto papáju, šošovicu, cícer alebo čiernu fazuľu.

Obmedzte nasýtené tuky

Výskumy na zvieratách zistili, že nasýtené tuky najmä zo živočíšnych zdrojov ako je maslo, mlieko, ale aj palmový či kokosový olej môžu narušiť správny metabolizmus hormónov v mozgu. Na ľuďoch však podobné výskumy zatiaľ uskutočnené neboli.

Niektorí vedci predpokladajú, že strava s vysokým obsahom nenasýtených tukov môže zvýšiť zápaly v tele, čo vedie k zmenám v dopamínovom systéme. Konkrétne výskumy však zatiaľ chýbajú.

Doprajte si probiotiká

V posledných rokoch vedci potvrdzujú, že mozog a črevá majú k sebe veľmi blízko. Niektoré baktérie dokonca vedia produkovať látky zlepšujúce náladu a správanie. Takisto v tomto prípade síce chýbajú konkrétne poznatky, ale probiotiká rozhodne neuškodia.

Cvičte pravidelne a aspoň 20 minút v kuse

Pohyb zvyšuje hladinu endorfínov a zlepšuje náladu. Efekt nastáva už po 10 minútach a maximum dosahuje podľa jedného výskumu po 20 minútach. Jedna 3-mesačná štúdia preukázala súvislosť medzi cvičením jogy 6 dní v týždni a zvýšením dopamínovej hladiny.

Dostatočne spite

Hladina prirodzene rastie ránom pred celým dňom a klesá spolu s nadchádzajúcim večerom. Výdatný a kvalitný spánok vám zaistí dostatok energie bez tendencie k náhlej únave.

Znížte preto hluk v spálni, vystavenie sa monitorom pred spaním či pitie kofeínových nápojov vo večerných hodinách. Posteľ používajte ideálne iba na spanie.

Meditujte

Riadená meditácia čistí myseľ, umožňuje sústrediť sa “dovnútra” iba na seba a nechať myšlienky voľne plynúť. Štúdie s niekoľkými učiteľmi meditácie preukázali, že po hodine praxe narástla hladina dopamínu v mozgu o celých 64 %.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ
Meditačné techniky: Zbavte sa stresu a naštartujte chudnutie

Choďte na slniečko

V zime, teda v období, keď chodíme menej von, prirodzene klesá množstvo neurotransmiterov zvyšujúcich náladu. Štúdia uskutočnená na 68 zdravých dospelých zistila, že tí, ktorí boli v posledných 30 dňoch častejšie vystavení slnečnému žiareniu, mali vyššiu hustotu dopamínových receptorov v mozgu.

Obmedzte kofeín a alkohol

Kofeín zvyšuje v mozgu výskyt iných+ neurotransmiterov, ktoré dopamínovú bilanciu zhoršujú. Podobne funguje aj alkohol.

Keď výživové doplnky, tak ktoré?

K syntéze dopamínu telo potrebuje niekoľko vitamínov a minerálov:

  • Železo
  • Vitamín B3 (niacín)
  • Vitamín B9 (kyselina listová, folát)
  • Vitamín B6

Zatiaľ neexistujú preukázateľné štúdie, potvrdzujúce zvýšenie hladiny dopamínu tabletkami. Doplnky stravy, ktoré sa na tento účel predávajú, väčšinou obsahujú:

  • Horčík
  • Vitamín D
  • Kurkumín
  • Extrakt z oregana
  • Zelený čaj

Ako vždy, aj tu platí staré dobré “všetko s mierou”. Zamerajte sa na zdravý pohyb, stravu bohatú na čerstvú zeleninu, ovocie, kvalitné mäso, oriešky a semienka a veľa spite. Uvidíte, že nálada pôjde hore a kilá zase dole.

Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. Zuzana Veselá

Send this to a friend