Bezhladovania.sk

12 tipov pre úspešné chudnutie od Diany z EfectFit.sk

Sieť fitness centier EfectFit ponúka efektívne tréningy pod dohľadom odborného trénera aj výživové poradenstvo. Dnes sa s výživovou poradkyňou a trénerkou pozrieme na to, ako správne a zdravo jesť nielen pri chudnutí.

Reklama

S akým cieľom vás najčastejšie vyhľadávajú noví klienti?

Veľa ľudí aj kvôli pandemickej situácii, či už preventívne alebo pre dlhodobú zmenu životného štýlu, robí momentálne zdravšie životné rozhodnutia a vzrástlo zameranie na zdravie, fitness a stravovanie. Avšak mnoho Slovákov čelí vážnym zdravotným problémom, civilizačným ochoreniam, ktoré sú spojené s nezdravými stravovacími návykmi a nedostatkom pohybu.

S narastajúcimi problémami začalo viac ľudí vyhľadávať fitness siete pre aktívny životný štýl a motiváciu urobiť zmenu v ich jedálničkoch. Kvalitné fitness centrum/sieť (napríklad EfectFit) poskytuje bezpečné prostredie pre cvičenie pod dohľadom kvalifikovaného osobného trénera/trénerky. Cieľom je potom spoločnými silami dosiahnuť osobnostné zdravotné alebo fitness ciele, či už ide o váhový manažment, problémy s pohybovým aparátom alebo zmeny v stravovaní.

Mnoho našich čitateľov rieši chudnutie. Ako konkrétne postupujete v takom prípade?

Ak sa klienti strácajú, koľko kíl majú schudnúť, aby si zachovali zdravé merítko, odporúčame začať pomaly. Nemá zmysel riešiť všetko naraz a rýchlo. Aby sme naštartovali metabolizmus na stratu nežiaduceho tuku a potom zachovali hmotnosť, potrebujeme naučiť klientov uvažovať v dlhodobom horizonte. Dôležité je tiež zamerať sa na malé zmeny v doterajšom stereotype, ktoré sa majú stať ich novým životným štýlom. 

Klientom odporúčame kontaktovať výživového poradcu, ktorý im pomôže s analýzou ich doterajších stravovacích zvyklostí a naučí ich nové návyky. Ďalšou podstatnou vecou je, aby sa klienti nespoliehali pri chudnutí iba na osobnú váhu, ale treba zvážiť aj iné možnosti, ako je obvod pása alebo fotky raz za mesiac.

Nerozlučnou dvojicou je správne nastavená individualizovaná (racionálna) strava a pohyb (cvičenie). Radíme pridať do jedálnička čo najviac ovocia a zeleniny a samozrejme tešiť sa z každého jedného úspechu.

Riešite s klientami aj zdravé stravovanie? Ako?

Pracujem aj ako výživová poradkyňa a využívam Planeat – je to revolučná nutričná aplikácia pre odborníkov, ktorá prichádza s inovatívnym konceptom vytvárania nutričných plánov. Aplikácia pracuje s odbornými informáciami od expertov a automatizuje zložité matematické výpočty. Vďaka tomu dostáva odborník v krátkom čase vysoko kvalitné a odborné výstupy personalizované na mieru svojho klienta.

Stravovací režim umožňuje pomalé, ale dlhodobé chudnutie až na optimálnu váhu. Pri redukčnom jedálničku sa nesústredíme na kalorické reštrikcie, ale na vyváženosť príjmu, správne rozloženie jedál a ingrediencií počas dňa s prihliadnutím na sacharidový gradient. Jedálniček nie je založený na diéte, ale na nutrične optimalizovanej výžive s prihliadnutím na trvalú zmenu návykov.

S klientmi postupujem nasledovnými krokmi:

  • vstupné informácie (telefonicky, mailom, osobne),
  • analýza návykov a odporúčania,
  • nový stravovací režim,
  • výstupná konzultácia (e-mail, whatsapp, telefonicky)

Prezradíte pár stravovacích tipov na niečo, v čom podľa vašich skúseností robí chyby takmer každý?

Medzi moje najčastejšie rady patria:

1. Nevynechávať raňajky

Vynechávaním raňajok nám môže chýbať v strave dostatok esenciálnych živín a my skončíme počas dňa tzv. „zobkaním“, a tým pádom zjeme viac ako v samotných raňajkách.

2. Jesť pravidelne

Pravidelné stravovanie nám pomáha spaľovať kalórie rýchlejšie. Znižuje nám chute na vysoko tučné a sladké jedlá.

3. Jesť dostatok ovocia a zeleniny

Ovocie a zelenina sú nízkokalorické a neobsahujú takmer žiadny tuk a obsahujú veľa vlákniny – ide o esenciálne ingrediencie pre úspešné chudnutie. Obsahujú taktiež mnoho vitamínov a minerálnych látok.

4. Pohyb

Byť aktívny je kľúčom k zdravému chudnutiu. Taktiež má množstvo zdravotných benefitov, pomáha nám spaľovať nadbytok kalórií, ktoré nemôžeme stratiť/spáliť počas samotného stravovania.

5. Dostatok vody

Ľudia si niekedy zamieňajú smäd s hladom. Práve preto môžeme skončiť s konzumáciou extra kalórií a my skutočne potrebujeme iba pohár vody.

6. Jesť dostatok vlákniny

Strava bohatá na vlákninu nám pomáha cítiť sa plnšie po dlhšiu dobu, čo je perfektné pre stratu hmotnosti. Vlákninu môžeme nájsť v potravinách ako je ovocie, zelenina, ovsené vločky, celozrnné výrobky, hnedá ryža, cestoviny, strukoviny…

7. Čítať etikety

Vedieť správne čítať potravinové etikety nám pomáha robiť v obchodoch zdravšie rozhodnutia.

8. Používať menšie taniere

Menšie taniere, misky nám pomáhajú jesť menšie porcie bez pocitu hladovania. Jesť pomaly a prestať predtým, než sa cítime úplne plní je dôležité.

9. Nezakazovať si obľúbené jedlá

Nezakazovať si jedlá z jedálnička, špeciálne tie, ktoré máme radi. Zakazovaním spôsobíme akurát, to, že na nich budeme mať väčšiu chuť. Obľúbené jedlá si však môžeme vychutnať príležitostne – základ je len zostať v dennej kalorickej tolerancii k nášmu cieľu.

10. Zbaviť sa nezdravých maškŕt (sladkosti, čipsy…)

Prehľadajte domáce zásoby a zbavte sa lákadiel ako je čokoláda, keksy, slané, sladké, cukríky, ochutené sladené nápoje. Namiesto toho ich nahraďte zdravším výberom ako je ovocie, nesolené ryžové chlebíčky, ovsené koláčiky bez pridaného cukru, orechy, semiačka..

11. Redukovať alkohol

Štandardný pohár červeného vína môže obsahovať toľko kalórií ako kus čokolády. Alkohol môže prispieť k nežiaducim kilám.

12. Plánovať a robiť si nákupný zoznam

Pokúste sa plánovať si raňajky, obed, večeru, snacky na týždeň dopredu. Nezabudnite prihliadať na individuálnu kalorickú toleranciu a veľkou pomocou je nákupný zoznam.

Ďakujeme za skvelé tipy a tešíme sa na druhý diel rozhovoru, ktorý bude o pohybe.

Reklama
Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. Zuzana Veselá

Som vyštudovaná právnička, ale v súčasnosti sa naplno venujem písaniu. Mám rada českú, taliansku, indickú a mexickú kuchyňu. Milujem ochutnávanie nových exotických druhov ovocia a (nealko!) nápojov. Od vyváženého jedálneho lístka z poctivých surovín sa podľa mňa odvíja aj naša celková pohoda.

Reklama
Send this to a friend