Bezhladovania.sk

Svojho poradcu si vyberajte starostlivo, radí špecialista na výživu a dietetiku Ing. Jana Pastrnáková

Dosiahla druhý stupeň vysokoškolského štúdia v odbore výživa ľudí. Štátne skúšky má aj z dietetiky a dietológie alebo potravinových zdrojov. Okrem výživy sa zaujíma aj o šport – celú dekádu napríklad tancovala. Aký prístup k chudnutiu odporúča Jana? Odkiaľ začať a ako dosiahnuť svoje ciele? Prečítajte si celý rozhovor.

Obsah článku:

Jani, začneme vysvetlením základných pojmov. Čo to znamená, keď niekto na Slovensku používa titul výživár – špecialista, nutričný poradca alebo poradca pre výživu?

Výživár špecialista, špecialista na výživu a dietetiku alebo nutricionista používajú absolventi, ktorí dosiahli vysokoškolské vzdelanie v odbore výživa ľudí. Do tejto kategórie patrím aj ja. My patríme pod sektorovú radu: veda, výskum, vzdelávanie, výchova a šport. Nie sme však zdravotnícky personál.

Potom je tu kategória absolventov lekárskej fakulty: nutričný špecialista, nutričný terapeut, či asistent výživy, ktorí patria pod sektorovú radu zdravotníctva a ich odborná spôsobilosť ich predurčuje na výkon zdravotníckeho povolania. Čiže ak má pacient vážne klinické stavy, ktoré si vyžadujú prísny individuálny diétny režim.

Na Slovensku je posledných 10 rokov obrovský nárast „výživových poradcov”, vďaka rôznym špecializovaným kurzom. Avšak výživovým poradcom môže byť ktokoľvek, kto sa ním rozhodne stať z večera do rána – stačí si iba otvoriť živnosť. Môže ním byť niekto, kto absolvoval krátkodobý kurz, predajca výrobkov na chudnutie, bloger či sústružník.

A tu narážame na problém, kedy sa ľuďom „zlievajú” tieto informácie a nerozlišujú odbornú vedomosť. Chyba je aj v zákone, že ide o voľnú živnosť. Dehonestuje to však prácu ľudí, ktorí majú za sebou mnoho odborných štátnych skúšok v odbore výživa.

Razíte zásadu chudnutia bez doplnkov stravy. Na akých ďalších princípoch stojí chudnutie s vami?

losos so zeleninou

Áno, môj princíp je veľmi jednoduchý – volám ho matematika. V prípade redukcie telesnej hmotnosti ide o chápanie čísel a ich vzájomných vzťahov. Je potrebné pochopiť energetické potreby klienta, jeho životný štýl, pracovné a fyzické aktivity, zdravotný stav, množstvo svalovej a tukovej hmoty a hlavne jeho cieľ. To všetko si dosadíme a zistíme energiu, v akej sa má pohybovať v prípade, že ide o redukciu telesnej hmotnosti.

Klient tak chudne iba stravou – bez kupovania výrobkov či náhrad výživy.

Môžem povedať, že svojich klientov učím k racionalizácii výživy a oni ju ďalej aplikujú do svojich rodín. Čo je úplne úžasné a ja sa z toho veľmi teším.

Svojim klientom ponúkate 4 programy chudnutia odstupňované podľa doby trvania od 3 do 12 mesiacov. Dá sa vo všeobecnosti povedať, pre koho sa hodí kratší program a pre koho napríklad dlhší? Závisí to na počiatočnej váhe alebo iných faktoroch?

Nie je to vymedzené podľa hmotnosti, ale skôr podľa cieľa klienta a kedy sa cíti byť v tom už sám. Spolupráca s nutricionistom nie je iba o redukcii telesnej hmotnosti, ale aj o jej udržateľnosti a psychickej podpore.

Obezitu označujete ako zdravotný problém, ktorý si vyžaduje riešenie vysokoškolsky vzdelaného odborníka. Ako sa sebe bežný človek spozoruje, že jeho nadváha už presiahla nebezpečnú hranicu obezity?

bioimpedančnej váha

Samozrejme, obezita je problém zdravia a tá nepatrí do rúk víkendového poradcu. Musíme pochopiť, že tučnota (obezita) nie je iba kozmetický problém, ale zdravotný. Obezita je stav, kedy dochádza k neprimeranej kumulácii tukového tkaniva, či už podkožného alebo viscelárneho, v horších prípadoch aj ektopického (orgánového).

Najjednoduchšia možnosť je základná biometria: zmerať si BMI index, ktorý je však pri jedincoch s dostatočne vyvinutým kostrovým svalstvom nepresný a bezpredmetný. Jednoduché je zmeranie pása v domácom prostredí alebo návšteva poradne výživy, ktorá má bioimpedančnú váhu a vie premerať pomer tukového a svalového tkaniva.

U obéznych žien je príznačný hirzutizmus (nadmerné a zhrubnuté ochlpenie) a u mužov gynekomastia (zdurenie prsných žliaz) v kombinácii s hypogonadizmom (porucha funkcie pohlavných žliaz). V prípade obezity je nevyhnuté osloviť priamo lekára v odbore obezitológia, ktorú navrhne aj laboratórne a pomocné vyšetrenia. Okrem diéty môže odporučiť aj farmakologickú liečbu.

S akou motiváciou najčastejšie prichádzajú noví klienti? Majú zdravotné problémy? Alebo sa nepáčia sami sebe?

Je to heterogénna skupina ľudí (aj s intoleranciami či potravinovými alergiami), ale väčšinou sú to ľudia, ktorí na sebe chcú pracovať a potrebujú „doťuknúť“. Vtedy je spolupráca úžasná, keď to sami chcú. Ak ich pošle niekto z rodiny a oni nechcú, vtedy je to ťažšie, ale je to výzva.

Ponúkate aj analýzu súčasného stravovania sa. Aké chyby najčastejšie odhalíte?

Áno, analýza stravovacích zvyklostí je súčasťou konzultácie. Stravovanie klientov presne kopíruje spotrebný kôš slovenskej populácie. Málo vlákniny, priveľa jednoduchých cukrov, veľa saturovaných tukov, málo rýb, zeleniny a ovocia. Pitný režim je zväčša katastrofálny.

Kde radíte klientom nakupovať zdravé potraviny a ako si ich vyberať?

zelenina zo záhradky

Vyberať jednoznačne podľa sezónnosti a dostupnosti. Väčšina klientov má dokonca vlastné záhrady alebo ich blízka rodina. Vždy je možnosť nakúpiť si od lokálneho pestovateľa. Počas zimy je to horšie, ale pri dobrom skladovaní viete dobre uskladniť zeleninu aj ovocie v jame či v pivnici – my to tak robíme. Teraz už máme na záhradke napríklad čerstvé šaláty.

Počas zimy, kedy je dostupná iba supermarketová zelenina, odporúčam pravidelne klíčkovať (žerucha, reďkovka, hrášok…).

Je to finančne nenáročné a máte trošku živín aj prostredníctvom takejto mikrozeleniny.

Mení sa niečo na vašej práci s klientami v súvislosti s pandémiou koronavírusu? Sú napríklad nervóznejší, riešia neistoty jedlom a podobne?

Neviem posúdiť, nakoľko moja poradňa výživy bola zavretá, keďže bol zákaz vychádzania. Ako to klienti zvládli, ukáže až najbližšie obdobie.

Na svojom webe máte zdarma prístupné aj zdravé recepty. Ktoré patria medzi najobľúbenejšie a prečo?

ovsená kaša

Ja milujem jedlo a varenie. Avšak priznám sa, že ma mrzí, že nestíham dopĺňať nové zdravé recepty na stránku a mnoho receptov tam chýba, nakoľko nebol na to časový priestor. Nemám špeciálne obľúbené jedlo, ja zjem takmer všetko okrem vnútorností, oškvarkov a týchto zvláštnych vecí.

V mojej domácnosti sa v zásade nevysmáža a ani nejedávam takéto pokrmy. Mám rada jednoduchosť aj v kuchyni: rôzne druhy syrov, olivový olej, olivy, ovsenú kašu, orechy, všetky druhy ovocia a zeleniny, ryby, čokoľvek s makom či s orechmi, štrúdľu. 🙂 A ozaj, obľubujem domáce slivkové gule s makom! 🙂

Radíte variť sezónne. Akým potravinám fandíte teraz na jar?

sezónne varenie

Určite by sme mali do jedálnička zaradiť bryndzu, je to náš slovenský poklad. Spraviť si nátierku z čerstvej bryndze spolu so zeleninou: jarná cibuľka, medvedí cesnak, jarná reďkovka, šalát a pod. Mlieko bahníc obsahuje nielen nasýtené mastné kyseliny (MK), ktoré sa vyskytujú bežne v mlieku dojníc, ale obsahuje aj mononenasýtené MK a polynenasýtené MK (kyselina linolová, alfa-linolénová, arachidonová, EPA, DPA, DHA). Tie sú vo výžive veľmi potrebné.

Zaujímate sa aj o šport. Radíte klientom aj s pohybom?

Moja poradňa výživy sa nachádza hneď vedľa posilňovne, čiže ak potrebujú poradiť s pohybom, rada ich odkážem na odborníkov na pohyb. Avšak vždy im poradím, aké domáce cviky môžu aplikovať a v akej tepovej frekvencii, aby dochádzalo k spaľovaniu tukovej hmoty.

Aký šport/pohyb odporúčate v začiatkoch chudnutia?

Treba rozlišovať, či ide o človeka s nadváhou alebo s obezitou a treba vedieť jeho zdravotný stav. Ale tak uvediem príklad, ak by sa jednalo o zdravého človeka s nadváhou, odporúčania podľa Amerického kolégia športovej medicíny sú nasledovné: pohyb trikrát týždenne, nie viac ako 1 hodinu, cvičiť veľké svalové skupiny (dolné, horné končatiny, chrbtové, abdominálne svalstvo), 8 až 12 opakovaní, prestávka medzi sériami 2 až 3 minúty.

Medzi tréningami by mala byť regeneračná fáza. Každopádne odporúčam kontaktovať profesionálneho trénera, najlepšie absolventa FTVŠ.

Dodáte na záver motiváciu pre čitateľov, ktorí začínajú s chudnutím?

V prvom rade som vždy ku klientom úprimná a treba mať realistické ciele – to je alfa omega! Treba pochopiť, že bez pohybu ide redukcia telesnej hmotnosti veľmi pomaly. A taktiež ak bude klient cvičiť a neupraví stravu, nepôjde to v symbióze. Je dôležité vnímať pohyb a výživu ako dve vzájomné polia, ktoré sa ovplyvňujú. To máte ako muž a žena, tvoria jeden celok.

Jana, ďakujeme za objasnenie vašej práce a prajeme samých spokojných klientov.

Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. Zuzana Veselá

Som vyštudovaná právnička, ale v súčasnosti sa naplno venujem písaniu. Mám rada českú, taliansku, indickú a mexickú kuchyňu. Milujem ochutnávanie nových exotických druhov ovocia a (nealko!) nápojov. Od vyváženého jedálneho lístka z poctivých surovín sa podľa mňa odvíja aj naša celková pohoda.

Send this to a friend