Bezhladovania.sk

Ako vybrať výživového poradcu pre deti?

Má vaše dieťa problémy s jedlom – neprospieva alebo trpí už od útleho veku nadváhou? S úpravou stravy vám pomôže výživový poradca. Navrhne nový jedálny lístok a odporučí aj vhodnú fyzickú aktivitu. Ako nájsť toho pravého?

Hlavné problémy? Obezita aj odmietanie jedla

Slovenská republika bojuje s veľkým nárastom nadváhy a obezity u detí. Za posledných pár rokov sa počet obéznych detí vyšplhal na 12-15 %. Internetový magazín Today´s Dietitian uvádza:

Posledná generácia detí vyrástla na strave s vysokým obsahom tuku a cukru. Spolu s fyzickou nečinnosťou nie je preto žiadnym prekvapením, že sa detská obezita začína rozširovať viac ako kedykoľvek predtým.

Detská obezita je pritom závažná nielen z pohľadu zdravotného, ale aj sociálneho. Deti s výraznou nadváhou musia často čeliť šikane zo strany spolužiakov, ktorej sa iba ťažko ubránia. Na opačnej strane sú zase deti, ktoré jedlo odmietajú a ich rodičia sú úplne bezradní.

Rozdiel medzi výživovým poradcom a nutričným terapeutom?

Viete, že chcete pre svoje dieťa nájsť odborníka, ale neviete, či uprednostniť nutričného terapeuta alebo výživového poradcu? Najväčší rozdiel medzi nimi spočíva v kvalifikácii.

Nutričný terapeut má za sebou štúdium vyššej odbornej zdravotníckej školy v odbore Diplomovaný nutričný terapeut alebo bakalársky program Nutričný terapeut na lekárskej fakulte. 

Výživové poradenstvo patrí medzi voľné živnosti, ktoré nevyžadujú špeciálne vzdelanie. Poradcovia ale mávajú za sebou rôzne kurzy a môžu sa tak preukázať certifikátmi o ich absolvovaní.

Preklepnite si kvalitu vzdelania

Titul “výživový poradca” rozhodne neznamená kvalitné vzdelanie. V priebehu hľadania vhodného poradcu sa zamerajte na jeho skúsenosti a kvalifikáciu a o absolvovanom kurze si zistite čo najviac informácií. 

Dbajte na to, aby rozumel všetkým potrebným disciplínam a na svojich klientov pozeral z rôznych uhlov pohľadu. Veľkou výhodou je, pokiaľ má poradca vzdelanie úzko spojené s deťmi. Môže ísť o strednú či vysokú školu pedagogickú alebo štúdium psychológie.

Takto vzdelaný výživový poradca môže deťom lepšie rozumieť a takisto s nimi lepšie komunikovať.

Ideálny postup výživového poradcu

  1. Zistí potreby dieťaťa, rozloženie jeho celého dňa a mimoškolských aktivít.
  2. Získa informácie o jeho zdravotnom stave a doterajších stravovacích zvyklostiach.
  3. V prípade nejakého ochorenia odporučí konzultáciu nového jedálneho lístka s pediatrom. 
  4. Navrhne nový stravovací režim, ktorý dieťaťu zaistí správny vývoj a dostatok energie. 
  5. Odporučí doplnky stravy, pokiaľ je to nevyhnutné alebo o ne rodičia sami požiadajú. 
  6. Poskytuje podporu a dlhodobú starostlivosť.

Ako spoznáte dobrého výživového poradcu pre deti?

1. Zistí si maximum informácií

Hneď pri prvej návšteve by sa mal výživový poradca zaujímať nielen o vek, váhu a výšku vášho potomka. Dôležité je, aby sa informoval aj na zdravotný stav, obľúbené a, naopak, neobľúbené jedlá a športové aktivity. 

2. Zaujíma ho vzťah dieťaťa k jedlu

Podľa informácií o obľúbených a nenávidených jedlách výživový poradca zistí chuťové preferencie dieťaťa aj jeho vzťah k jedlu. Niektoré deti majú tendenciu sa prejedať chipsami a sladkosťami, iné zase jedlo úplne odmietajú a najradšej by nejedli vôbec. Oba extrémy je nutné vybalansovať nielen vhodným jedálnym lístkom, ale aj správnym prístupom.

3. Vie dobre komunikovať s deťmi

Nie každý vyniká umením komunikácie s deťmi. Tie sú veľmi citlivé a nenechajú sa ovplyvňovať niekým, kto im na prvý pohľad nesedí. Preto je dôležité nájsť poradcu, ktorý má s deťmi skúsenosti a rozumie im. 

Výživová poradkyňa Jessica Fishman Levinsová v článku 9 vecí, ktoré výživoví poradcovia hovoria svojim deťom potvrdzuje, že komunikácia patrí medzi hlavné piliere vo vzťahu kouč – dieťa. 

Vysvetlite deťom, akú silu majú potraviny a koľko energie a potešenia z nich môžu dostať. Dnes už aj malé deti žijú v strachu z nárastu hmotnosti. Preto im ohľaduplne vysvetlite, že potrebujú dostatok živín, aby mali silu hrať sa vonku so svojimi kamarátmi. 

4. Dokáže dieťaťu vysvetliť, prečo má jesť zdravo

Malé deti väčšinou nerozumejú tomu, prečo by mali jesť zdravo. V televízii neustále vidia reklamy na chipsy, cukríky a čokolády plné cukru, kde sú ľudia šťastní, spokojní a nezdravé dobroty veselo odporúčajú aj ostatným.

Deti nerozumejú princípom reklamy ani nevynikajú schopnosťou kritického myslenia. Preto je dôležité, aby výživový poradca poznal spôsoby, ako dieťaťu vysvetliť, prečo by malo jesť viac ovocia, zeleniny, strukovín a ďalších zdravých potravín aj napriek tomu, že nechutia tak dobre ako tie nezdravé. 

Niektorí používajú aj rôzne finty, ktoré u detí vzbudia zvedavosť a podporia ich chuť do zdravého jedla. Ide napríklad o zvolenie tzv. zdravého jedla týždňa, ktoré sami navrhnú a spoločne s rodičmi si na ňom pochutia alebo vymýšľanie nových zábavných pomenovaní rôznych druhov jedál. Ďalšie zaujímavé tipy nájdete v článku Teaching Kids About Nutrition.

5. Zohľadňuje vaše časové možnosti

Detský výživový odborník by mal zohľadňovať vaše časové možnosti aj zvyklosti. Pokiaľ má dieťa popoludňajšie krúžky, pravdepodobne sa nevyhne obedom v školskej jedálni. Každú nedeľu navštevujete babičku, ktoré vám pripravuje sviatočné obedy?

Kouč by mal vaše zvyky rešpektovať a zároveň vám poradiť, ako zo situácie vyťažiť čo najviac. Vysvetlí dieťaťu, ktoré jedlá by malo v jedálni preferovať a aké porcie sú preň optimálne. Zároveň vám dá tipy na plnohodnotné raňajky a desiaty, ktoré v prípade potreby vyvážia menej zdravý obed.

Rodičia si zase môžu pohovoriť s babkou a požiadať ju o ľahkú úpravu v priebehu varenia alebo navrhnúť, že raz za 14 dní jej privezú vlastný obed, na ktorom si spoločne pochutia.

6. Orientuje sa vo vhodných aj nevhodných potravinách pre deti

Vzdelaný výživový poradca sa vyzná v jedlách, ktoré deti môžu a nemôžu jesť a zároveň v akom veku je vhodné problematické potraviny zaraďovať. Ide najmä o lepok, celozrnné obilniny, mliečne výrobky, oriešky, citrusy a ďalšie.  

7. Vyzná sa v doplnkoch stravy pre deti

A odporučí vám iba produkty, ktoré sú pre deti skutočne vhodné a potrebné. Nebude vám nútiť výživové doplnky iba za účelom zisku alebo túžby o rýchly úbytok váhy dieťaťa.

8. Poradí vám, ako deťom variť

Vie, ako pripraviť deťom jedlo tak, aby im chutilo. Deti nejedia iba ústami, ale aj očami. Preto musí byť jedlo farebné a pekne naaranžované. Pokiaľ má dieťa problém napríklad s cuketou, poradí vám, ako ju do jedla prepašovať bez toho, aby bola chuťovo alebo na pohľad v jedle poznať. 

9. Má dostatok skúseností a dobré referencie

Ďalším dôležitým parametrom sú skúsenosti a pozitívne hodnotenia ostatných klientov. Ešte než sa k vybranému poradcovi vydáte, skúste si ňom nájsť viac informácií.

Hľadajte referencie nielen na jeho stránke, ale aj na diskusných fórach alebo v odbornejších článkoch. Na prvej schôdzke sa ho nebojte spýtať, aké má skúsenosti a s kým v minulosti spolupracoval. Pýtajte sa taktiež na výsledky a spokojnosť doterajších klientov. 

10. Poskytne vám aj vášmu dieťaťu dlhodobú starostlivosť

Počas celej doby spolupráce by sa mal aktívne zaujímať o pokroky vášho potomka, jeho pocity, úspechy, obavy aj prípadné pochybenia. A bez ohľadu na to, ako sa dieťaťu darí, by mal situáciu zhodnotiť a odporučiť ďalší postup, ktorý povedie k vytúženým výsledkom.

Zoznam odporúčaných výživových poradcov podľa krajov a miest

Čo potrebujú bábätká vo výžive?

Pre novorodenca a batoľatá je najprirodzenejšou stravou materské mlieko. To im vďaka potrebným živinám zaistí optimálny vývoj a podporí celkovú imunitu. Obsahuje totiž bielkoviny, tuk, sacharidy, vodu, vitamíny, minerály a enzýmy a ďalšie ochranné látky. 

Odborníci odporúčajú dojčiť dieťa aspoň 6 mesiacov, pokiaľ to okolnosti dovoľujú. Od pol roka je možné pridávať ďalšiu stravu vo forme zeleniny, ovocia, obilnín a pod. Ako dieťa rastie, malo by postupne ochutnávať a zaraďovať do jedálneho lístka ďalšie zdravé potraviny.

Kľúčové princípy v stravovaní starších detí

  • Deti by mali jesť pestro a rozmanito.
  • Nie je dobré ich nechať prejedať sa alebo naopak hladovať. Optimálne je rozdelenie jedál do 3-6 porcií denne. 
  • Veľkosť porcie by mala vychádzať z veku dieťaťa, jeho hmotnosti a úrovne pohybovej aktivity. 
  • Dbajte na to, aby deti jedli dostatok kvalitných bielkovín v kuracom a rybom mäse, vajciach, mliečnych výrobkoch, strukovinách a obilninách. 
  • Namiesto živočíšnych tukov radšej uprednostnite tuky rastlinného pôvodu.
  • Nedávajte deťom nadmieru sladkostí a sladených nápojov. Sušienky a čokolády vymeňte za kvalitné cereálie, ovocie a zeleninu. 
  • Kontrolujte príjem soli. Do jedného roku by nemalo dieťa soľ vôbec a do troch rokov minimálne.
  • Sledujte ich pitný režim, ktorý by mal byť pravidelný.
  • Zaujímajte sa, ako sa dieťa stravuje mimo domu a zaistite mu plnohodnotné desiaty a obedy. 

Chcete, aby vaše dieťa jedlo zdravo? Buďte mu príkladom

Deti sa najlepšie a najrýchlejšie učia napodobňovaním. Preto pokiaľ chcete, aby si osvojilo zdravé stravovacie návyky a vyhýbalo sa sladkostiam, musí rovnaké správanie vidieť u vás. Pokiaľ dieťaťu dáte na večeru červenú šošovicu s karfiolom a sami si doprajete salámovú pizzu, pozitívnym stravovacím návykom ho nikdy nenaučíte.

Dbajte teda na to, aby celá vaša rodina jedla kvalitné kuracie a rybie mäso, dostatok ovocia, zeleniny, strukovín a nesladených mliečnych výrobkov. Jedzte pravidelne, neprejedajte sa a pokiaľ je to možné, jedávajte spolu všetci za jedným stolom. 

Podľa magazínu Today´s Dietitian pomáha, keď požiadate dieťa o pomoc pri varení. Pokiaľ sa bude na jedle samo podieľať, bude mu zaručene aj viac chutiť. 

Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mojím veľkým koníčkom je varenie a pečenie. Nepríjemné črevné ochorenie ma priviedlo k diéte Low-FODMAP, ktorá žne vo svete veľký úspech. Uľahčuje život mnohým ľuďom so syndrómom dráždivého čreva. Nedostatok informácií v našich končinách ma priviedol k písaniu vlastného blogu.

Send this to a friend