Bezhladovania.sk

Predávkovanie vitamínom D: Prejavy a riziká

Podstatná časť svetovej populácie trpí nedostatkom vitamínu D. Predávkovanie déčkom tak predstavuje skôr výnimočný jav. Nemožné to však nie je. Obzvlášť teraz, keď sa jeho užívanie spája s ochranou pred koronavírusom, záujem o déčko rapídne vzrástol.

Reklama

Pri vitamíne D predstavuje omnoho väčší problém jeho nedostatok než nadbytok. Predávkovať sa déčkom totiž nie je tak jednoduché. Pokiaľ k nemu dôjde, ide vždy o následok užívania veľkého množstva doplnkov stravy.

Kedy a komu hrozí predávkovanie vitamínom D

Pri príjme déčka z prírodných zdrojov, ako je UV žiarenie a vybrané potraviny, predávkovanie nehrozí. Vystavovaním sa slnečnému žiareniu a opaľovaním sa bez ochrany po dlhšiu dobu telu viac vitamínov nedoplníte, naopak zvyšujete riziko poškodenia kože a vzniku rakoviny.

Problém s nadmerným množstvom vitamínu D v tele tak nastáva výlučne pri užívaní liekov a doplnkov stravy, ktoré obsahujú väčšie množstvo vitamínu. Príčinou môže byť aj nevedomá konzumácia väčšieho množstva doplnkov, ktoré na obale uvádzajú nižšiu hodnotu než majú v skutočnosti.

K intoxikácii dochádza, keď hladina v krvi stúpne nad 150 ng/ml (375 nmol/l). Keďže sa vitamín D ukladá v telesnom tuku a odtiaľ sa pomaly uvoľňuje do krvi, môžu účinky toxicity pretrvávať až niekoľko mesiacov po tom, čo prestanete užívať doplnky stravy.

„Je veľmi nepravdepodobné, že by sa spotrebiteľ predávkoval z bežnej diéty. Situácia môže nastať pri kombinácii predpísaných liečiv a doplnkov stravy s vysokým obsahom vitamínu D. Za tolerovateľnú dávku pre dospelé osoby sa považuje ešte hodnota 100 ug/deň, pre deti vo veku 1–10 rokov 50 ug/deň a pre kojencov 25 ug/deň,“ uvádza prof. Jiří Ruprich z českého Státního zdravotního ústavu (SZÚ).

zdroje vitamínu d
Najlepším zdrojom vitamínu D sú tučné morské ryby, napríklad losos.

Nadbytok vitamínu D spôsobuje nechutenstvo až zlyhanie ľadvín

Predávkovanie déčkom je síce vzácny jav, to však neznamená, že nejde o nič vážne. Pokiaľ hladina dlhodobo stúpa a prejavy sú ignorované, môže dôjsť až k akútnemu zápalu pankreasu, vzniku ľadvinových kameňov a v horšom prípade aj k smrti. 

Od akej hodnoty hrozí predávkovanie:

  • 30 ng / ml (75 nmol / l): dostatočné množstvo,
  • 40–80 ng / ml (100–200 nmol / l): odporúčaná hodnota,
  • nad 100 ng / ml (250 nmol / l): vysoká hladina a riziko toxicity.

Na pravidelnú kontrolu hladiny chodievajte vždy, ak užívate lieky, prípadne väčšie množstvo doplnkov stravy, ktoré obsahujú déčko.

VIETE, ŽE v rokoch 2005 až 2015 sa predávkovanie vitamínom D zistilo len u 37 ľudí? Ide o výsledok prieskumu, ktorý meral množstvo déčka u 20-tisíc ľudí. 37 z nich malo hladinu vyššiu než 100 ng/ml a len u jednej ženy bola zistená skutočná toxicita s hladinou 364 ng/ml. Iná prípadová štúdia spomína ženu, u ktorej bola nameraná hladina 476 ng/ml.

odber krvi
Na zistenie množstva vitamínu v organizme je nutný odber krvi.

Najčastejšie prejavy predávkovania vitamínom D

Déčko ovplyvňuje vstrebávanie vápnika, minerálu dôležitého pre zdravé kosti. So zvýšeným príjmom déčka však narastá aj množstvo vápnika v tele. Výsledkom môže byť hyperkalcémia, ktorá vzniká pri hladine vápnika v krvi nad 2,8 mol/l.

Normálne rozmedzie vápnika v krvi je 2,1 a 2,5 mol/l.

Prejavy hyperkalcémie:

  • nevoľnosť a bolesti žalúdka, zvracanie,
  • únava, závraty a zmätenosť,
  • nadmerný smäd,
  • strata tekutín,
  • časté močenie.

Ďalšie príznaky nadbytku déčka:

Záverečné zhrnutie: Všetkého veľa škodí

Ani déčko nie je výnimkou. Zapamätajte si dobre, že:

  • Predávkovanie hrozí najmä osobám, ktoré užívajú lieky a doplnky stravy obsahujúce vitamín D,
  • pokiaľ lieky a doplnky stravy užívate, nechte si pravidelne merať hladinu v krvi,
  • vyhýbajte sa nadmerným dávkam déčka bez zodpovedajúcej kontroly,
  • vyberajte si len kvalitné doplnky stravy, ktoré uvádzajú pravdivé údaje,
  • ak vás trápia uvedené príznaky, čo najskôr navštívte svojho lekára.
Reklama
Monika Šaríková

Monika Šaríková

Keď som pred rokmi študovala históriu a literatúru, nenapadlo by mi, že sa nakoniec budem živiť písaním. Jednoznačne najradšej sa venujem písaniu o zdravom životnom štýle. Milujem dobré jedlo, rada varím a najviac si ulietavam na českej a ázijskej kuchyni, zbožňujem prírodu a pohyb. Medzi moje veľké športové lásky patrí najmä beh, cyklistika, turistika a jóga. :)

Reklama
Send this to a friend