Bezhladovania.sk

Malát horečnatý: Vplyv na zdravie, užívanie a vedľajšie účinky

Horčík sa vždy vyskytuje v prítomnosti ďalšieho prvku, ktorý ovplyvňuje jeho vlastnosti. Rôzne formy horčíka pôsobia na zdravie trochu inak. Malát horečnatý patrí do skupiny organických foriem, ktoré sú všeobecne považované za účinnejšie a prínosnejšie. Pre koho je vhodný a ako sa užíva?

Reklama

Odlišné vlastnosti a vplyv na zdravie jednotlivých foriem horčíka tak hrajú zásadnú úlohu pri výbere vhodného doplnku stravy. Nejde pritom len o vstrebateľnosť, ale aj ďalšie účinky. Niektoré formy sa vyznačujú upokojujúcimi účinkami, iné naopak organizmus aktivizujú. Práve preto by ste mali poznať všetky účinky aj spôsoby používania.

Čo je malát horečnatý?

Malát horečnatý (tiež magnézium malát) patrí do skupiny organických foriem. Spoločne s bisglycinátom horečnatým a citrátom horečnatým sa považuje za najprínosnejšiu formu, a to najmä kvôli vysokej vstrebateľnosti. Každá z nich sa však hodí na iný účel a odlišný je aj spôsob užívania, predovšetkým načasovanie.

V tomto prípade sa horčík viaže na kyselinu jablčnú, ktorá sa bežne vyskytuje v ovocí, a ktorá prispieva k vyššej vstrebateľnosti. Táto forma rovnako podporuje tvorbu bunkovej energie a detoxikáciu organizmu od škodlivých a jedovatých ťažkých kovov. Ani pri vyššom dávkovaní nespôsobuje preháňajúce účinky.

TIPY NA NAJLEPŠIE PRÍRODNÉ ZDROJE HORČÍKA NÁJDETE V NAŠOM ČLÁNKU Horčík v potravinách: 100 najlepších prírodných zdrojov.

Vstrebateľnosť, využiteľnosť a nežiaduce účinky

Magnézium malát obsahuje približne 11 až 12 % elementárneho horčíka so vstrebateľnosťou až 80 %. 

1 tableta 1 000 mg zlúčeniny Obsah elementárneho magnézia v 1 000 mg zlúčeniny Vstrebateľnosť
Malát horečnatý 11 až 12 % 70 až 80 %

Pre lepšiu predstavu ho môžeme porovnať s častejšie používanou anorganickou formou oxidom horečnatým, ktorý síce obsahuje až 90 % elementárneho horčíka, ale jeho vstrebateľnosť je len 4 %.

Ako magnézium malát pozitívne ovplyvňuje zdravie

Popri bežných účinkoch magnézia malát horečnatý doplňuje energiu, pôsobí proti únave, zmierňuje chronické bolesti svalov a podporuje vylučovanie škodlivého hliníka z tela.

Navyšuje energiu a znižuje únavu

Nemecký lekár, biochemik a biológ Hans Krebs v roku 1953 získal Nobelovu cenu za popis biologického procesu tvorby bunkovej energie. Ide o tzv. Krebsov (citrátový) cyklus, ktorého záverečnej fázy pri výrobe bunkovej energie sa zúčastňuje kyselina jablčná.

Vďaka povzbudzujúcim účinkom užívajú malát horečnatý aktívni ľudia a športovci, hodí sa však aj ako podporný prostriedok pri ťažkostiach s chronickými stavmi únavy.

Zmierňuje chronické bolesti svalov

Malát sa spomína v súvislosti s vážnym ochorením fibromyalgia, ktorá sa vyznačuje chronickými bolesťami svalov (najčastejšie chrbta a ramien). Malát horečnatý prispieva k zmierneniu týchto bolestí a uvoľneniu stuhnutých svalov.

Vylučuje hliník preč z tela

Niektoré štúdie uvádzajú, že malát podporuje vylučovanie jedovatého kovu hliník. Ten sa dokáže (podobne ako horčík) viazať na kyselinu jablčnú, ktorá ho odvedie preč z tela. Hliník sa často spája aj so vznikom a rozvojom rôznych neurologických porúch (napr. Alzheimerova choroba).

malát horečnatý - výživové doplnky
Doplnky stravy založené na forme malát horečnatý doplnia energiu a zbavia vás únavy.

Potenciálne vedľajšie a negatívne účinky

Oproti ostatným formám je malát vyzdvihovaný tiež kvôli minimálnemu riziku. Vedľajšie účinky sú vzácne. Na rozdiel od oxidu a citrátu horečnatého a iných najmä anorganických foriem nemá laxatívne (preháňajúce) účinky a pri jeho užívaní tak nedochádza k vzniku nepríjemných gastrointestinálnych problémov.

Ako správne užívať malát horečnatý

Hlavným dôvodom, prečo užívať malát horečnatý je jeho vysoká vstrebateľnosť. Keďže nemá laxatívne účinky, nemusíte sa obávať negatívneho vplyvu ani pri vyšších dávkach. Samozrejme by ste mali vždy dbať na odporúčané dávkovanie vybraného doplnku stravy.

Kvôli povzbudzujúcim účinkom, ktoré vedú k navýšeniu celkovej energie (a jeho vplyvu na zníženie únavy) sa dôrazne odporúča užívať malát zásadne len ráno a dopoludnia. Vhodný je aj pre staršie osoby a jedincov, ktorí trpia chronickou únavou.

Naopak nevhodné je užívanie magnézia malátu neskoro popoludní a večer, kedy vyvoláva ťažkosti so zaspávaním a bráni hlbokému spánku.

Záverečné zhrnutie: Magnézium malát doplní energiu a zbaví únavy 

Jednou z menej používaných a pritom veľmi účinných foriem horčíka je magnézium malát. Zapamätajte si predovšetkým, že:

  • navyšuje celkovú energiu a znižuje mieru únavy a vyčerpania,
  • podporuje liečbu syndrómu chronickej únavy,
  • zmierňuje bolesti svalov pri fibromyalgii,
  • podporuje vylučovanie toxického hliníka
  • a nemá preháňajúce účinky ako iné formy horčíka.
Reklama
Monika Šaríková

Monika Šaríková

Keď som pred rokmi študovala históriu a literatúru, nenapadlo by mi, že sa nakoniec budem živiť písaním. Jednoznačne najradšej sa venujem písaniu o zdravom životnom štýle. Milujem dobré jedlo, rada varím a najviac si ulietavam na českej a ázijskej kuchyni, zbožňujem prírodu a pohyb. Medzi moje veľké športové lásky patrí najmä beh, cyklistika, turistika a jóga. :)

Reklama
Send this to a friend