Bezhladovania.sk

Bunková imunita: Ako funguje a ako ju podporiť

Odborníci všeobecne popisujú imunitu ako schopnosť živého organizmu brániť sa baktériám, vírusom a ďalším antigénom, ktoré do nej prenikajú zvonku, alebo sú už prítomné. Aké poznáme druhy imunity a ako fungujú?

Reklama

4 hlavné typy imunitného systému

Imunita znamená odolnosť voči chorobám. V prípade napadnutia dokáže spustiť tzv. imunitnú odpoveď (reakciu) a škodlivé látky vypudiť z tela preč. Imunitu delíme na štyri hlavné typy podľa dvoch kritérií:

  • podľa typu obrany na bunkovú a látkovú imunitu,
  • podľa špecifickosti a vývoja na prirodzenú a adaptívnu imunitu.

Bunková imunita

Tento typ imunity zaisťujú špecifické bunky nazývané biele krvinky. Existuje viac typov bielych krviniek a všetky tvoria hlavný pilier imunitného systému.

Najdôležitejšie sú fagocytárne bunky a lymfocyty, ktoré sa vyskytujú u väčšiny živočíchov vrátane človeka.

  • fagocytárne bunky zaisťujú jednoduché a nešpecifické spôsoby obrany proti všetkým choroboplodným zárodkom, prirovnať ich môžeme k radovým vojakom vykonávajúcim rozkazy,
  • B a T-lymfocyty sú pokročilejšie bunky, v našom porovnaní velitelia, ktorí zvládnu vyhľadávať rôzne patogénne organizmy a nádorové bunky rafinovanejšími spôsobmi.

Ako fungujú biele krvinky

Centra bielych krviniek sa nachádzajú v kostnej dreni, týmuse (detská žľaza), lymfatických uzlinách, slezine, mandliach a apendixe.

Bez nároku na prestávku kolujú krvinky v cievach a vyhľadávajú nepriateľské látky. Keďže dokážu rozlíšiť cudzie bunky od vlastných, ľahko odstránia všetky nežiaduce látky, ktoré v našom organizme nemajú čo hľadať, či už cudzie alebo vlastné a sú chybné alebo mŕtve.

Úlohy sú jasne rozdelené. Zatiaľ čo šikovnejšie lymfocyty antigény označia, drsnejšie fagocyty ich rýchlo zlikvidujú.

biele krvinky
Pred zlými a nepriateľskými antigénmi nás chránia biele krvinky.

Látková imunita

Imunita látková, inak tiež humorálna imunita sa týka tvorby protilátok označovaných ako imunoglobulíny. Ide o bielkoviny, ktoré produkujú B-lymfocyty. Pracujú tak, že sa naviažu na povrch antigénu a potom ho zneškodnia.

Do látkovej imunity patrí i prirodzený imunitný štít komplement, ktorý označuje cudzorodé látky, likviduje ich alebo vyvoláva zápal, a interferóny, čo sú látky produkované bielymi krvinkami po napadnutí organizmu vírusom.

Prirodzená imunita

Prirodzená imunita sa delí na aktívnu a pasívnu časť. Aktívna je označovaná ako vrodená či nešpecifická imunita, a zjednodušene povedané predstavuje akúsi druhú líniu obrany. Tvorí ju ako bunková, tak aj látková imunita.

Prirodzená aktívna obranyschopnosť je založená predovšetkým na tom, že povrch cudzích antigénov tvoria molekuly, ktoré dokážu rozoznať receptory buniek tvoriacich prirodzenú imunitu. Napríklad fagocytmi objavené cudzie častice skrátka pohltia.

Pasívna prirodzená imunita funguje u nenarodených detí a novorodencov. Tí získavajú dôležité protilátky od matky najskôr prostredníctvom placenty, a potom z materského mlieka či mledziva.

Adaptívna imunita

Pri boji s antigénmi na prirodzenú imunitu nadväzuje imunita adaptívna, označovaná tiež ako získaná alebo špecifická. Sprostredkovávajú ju biele krvinky a opäť zahrňuje ako bunkovú, tak aj látkovú imunitu rovnako ako imunita získaná.

Adaptívna imunita sa učí

Pri prvom útoku konkrétneho patogénu môže správna adaptívna imunitná odpoveď trvať dlhšie, obvykle tri až sedem dní. Adaptívna imunita však disponuje schopnosťou zapamätať si každú svoju reakciu a v prípade opakovanej infekcie reaguje mnoho rýchlejšie a silnejšie. Tento proces sa nazýva imunologická pamäť.

Poruchy imunitného systému

Nedostatočná či zlá funkcia bielych krviniek v tele môže mať za následok vznik vážnych porúch imunitného systému, ktoré sa delia na štyri skupiny – imunodeficiencie, autoimunitné ochorenia, vaskulitídy a alergické ochorenia. 

K najznámejším poruchám imunitného systému patrí:

poruchy imunitného systému
Alergie patria medzi poruchy imunitného systému.

Čo všetko má na imunitu negatívny vplyv?

Odolnosť imunitného systému ovplyvňuje mnoho kritérií. Príčinou porúch imunity môžu byť okrem neovplyvniteľných genetických predispozícií aj nadmerná fyzická záťaž, psychický stres, ale aj nezdravé návyky a nevyvážený jedálniček. Platí pravidlo, že zdravý životný štýl imunitný systém posilňuje a nezdravý spôsob života ho naopak oslabuje.

10 vecí, ktoré najviac oslabujú imunitný systém:

  1. nezdravá strava,
  2. málo vitamínov a minerálov,
  3. nedostatočný pitný režim (dehydratácia),
  4. málo pohybu,
  5. únava, vyčerpanie,
  6. stres a úzkosť, 
  7. nedostatok spánku,
  8. fajčenie,
  9. alkohol,
  10. nadmerné užívanie liekov.

Ako podporiť bunkovú imunitu a imunitu všeobecne

Základom sú zdravé črevá

Normálne fungujúce črevá sú pre silnú imunitu najdôležitejšie. Takmer 70 % imunitných buniek sa totiž nachádza práve tam. Preto je zdravá a vyvážená strava pre imunitný systém natoľko dôležitá, a preto sa tiež hovorí, že ochorenie začína v črevách. Zdravú črevnú mikroflóru pomáhajú udržiavať probiotiká a prebiotiká.

Vitamíny a minerály pre silnú imunitu

Imunitný systém navyše ovplyvňujú vitamíny B12, C, D a E. Pôsobenie céčka je všeobecne známe, vitamín B12 alebo kyselina listová je nevyhnutná pre tvorbu bielych krviniek a éčko pôsobí ako silný antioxidant. Déčko sa kvôli nízkemu príjmu z prírodných zdrojov odporúča dopĺňať prostredníctvom doplnkov stravy. Z minerálov sú s imunitou spájané najmä zinok a selén.

Športom ku zdraviu

Pravidelný pohyb posilňuje imunitný systém a platí to všeobecne. Choďte na prechádzku do prírody, jazdite na bicykli, nájdite si rozmanité fyzické aktivity, ktoré vám okrem lepšej fyzickej kondície prinesú radosť a väčšiu chuť do života. Pri pohybe sa navyše uvoľňuje hormón šťastia endorfín, ktorý vyvoláva lepšiu náladu a pocity šťastia.

podpora bunkovej imunity
Ako posilniť všetky druhy imunity? Jedzte zdravo, hýbte sa každý deň a spite dobre.

Prespite sa ku zdraviu

Kvalitný spánok má zásadný vplyv na celkové zdravie – fyzické aj psychické. Nedostatočný a krátky spánok oslabuje imunitný systém a prispieva k častejšiemu vzniku ochorení. Hlboký a dostatočne dlhý spánok je dôležitý aj pre dobré duševné zdravie.

Skoncujte s fajčením

Fajčenie zdraviu neprospieva, pretože narúša schopnosť tela brániť sa pred infekciami a navyše poškodzuje normálnu funkciu ďalších orgánov. Najlepšie je prestať fajčiť úplne, ale aj postupné znižovanie počtu vyfajčených cigariet denne má na zdravie ohromný vplyv.

Obmedzte spotrebu alkoholu

Malé, ale naozaj len malé množstvo alkoholu môže mať na zdravie prospešný vplyv. To však platí maximálne pre jedno pivo či pohár červeného vína. Pravidelná alebo dokonca denná konzumácia väčšieho množstva alkoholu má na imunitu silno negatívny vplyv.

Záverečné zhrnutie: Bunkovej imunite najviac prospieva zdravý životný štýl

Bunkovú imunitu potrebujeme k tomu, aby sa naše telo dokázalo chrániť pred ochoreniami. Zapamätajte si, že:

  • nezdravý životný štýl môže viesť až k vzniku porúch imunitného systému a vážnemu poškodeniu zdravia,
  • normálnu funkciu čriev podporia probiotiká a prebiotiká, či už z prirodzenej stravy alebo doplnkov stravy,
  • bunkovú imunitu posilní zdravá strava bohatá na vitamín C, D, E, kyselinu listovú, zinok a selén.
Reklama
Monika Šaríková

Monika Šaríková

Keď som pred rokmi študovala históriu a literatúru, nenapadlo by mi, že sa nakoniec budem živiť písaním. Jednoznačne najradšej sa venujem písaniu o zdravom životnom štýle. Milujem dobré jedlo, rada varím a najviac si ulietavam na českej a ázijskej kuchyni, zbožňujem prírodu a pohyb. Medzi moje veľké športové lásky patrí najmä beh, cyklistika, turistika a jóga. :)

Reklama
Send this to a friend