Bezhladovania.sk

Skvelá cyklistika alebo čo sa stane, keď začnete pravidelne bicyklovať

S každým ďalším odbicyklovaným kilometrom sa budete cítiť silnejšie a zdravšie. Zbavíte sa kíl navyše, spevníte celé telo a celkovo sa budete cítiť sami so sebou spokojnejšie. To sa dá, samozrejme, povedať o každom športe. Prečo si teda vybrať práve cyklistiku a investovať nemalé peniaze do bicykla a ďalšieho vybavenia?

Reklama
Popis

Urobte prvý krok pre úspešné chudnutie ešte dnes

Rezervujte si nezáväznú konzultáciu s výživovým poradcom, na ktorej získate:

  • Diagnostiku tela na prístroji typu InBody / Tanita
  • Posúdenie jedálnička a tipy, ako ho upraviť, aby išla vaša váha dolu
  • Odporúčania, čo robiť pre lepší zdravotný stav aj kondíciu
  • Motiváciu a návrh postupu pre úspešné a trvalé chudnutie

Cyklistika je medzi Slovákmi obľúbený šport, ktorému sa v nejakej miere venuje cca tretina celej populácie. Na bicykli jazdia deti, dospelí i seniori, každý podľa svojich možností, zdravotného stavu a vzťahu k športu. 

Na cyklotrasách narazíte na vášnivých cyklistov, ktorí na prvé miesto kladú najazdené kilometre a výkony, i menej zdatných cyklistov, ktorí si chcú udržať kondíciu a zároveň si užiť radosť z jazdy vonku, či rodiny s deťmi a skupiny priateľov, pre ktorých cyklistika predstavuje predovšetkým spôsob, ako si užiť spoločný čas. 

Ak si nie ste istí, prečo by ste mali začať s cyklistikou, máme pre vás hneď 10 pádnych dôvodov, prečo je cyklistika bezkonkurenčne najlepší šport.

1. Minimálna záťaž na pohybový aparát

Rozhodli ste sa schudnúť a zapracovať na svojej kondícii, ale má to niekoľko háčikov. Odporúčaný beh predstavuje pre pohybový aparát pomerne veľkú záťaž, najmä pre kĺby. Platí to hlavne pre začiatočníkov a osoby s nadváhou. Šetrnejšia chôdza vyžaduje viac času, aby priniesla očakávané výsledky v podobe chudnutia. 

Skvelý kompromis predstavuje cyklistika, ktorá je vhodná pre každého. Je nesmierne šetrná ku kĺbom a prejsť naraz viac kilometrov zvládnu aj absolútni začiatočníci, nešportovci. S každou jazdou sa budete zlepšovať. Dôležité je jazdiť pravidelne a zvoliť vhodnú intenzitu, aby jazda mala tie správne výsledky.

2. Ešte intenzívnejšie spaľovanie tukov

Pokiaľ bicyklujete niekoľkokrát týždenne a dupnete do pedálov, môžete si byť stopercentne istí, že sa konečne zbavíte nenávidených tukových zásob. Muži sa zbavia „pivného” brucha a ženy určite potešia štíhlejšie a vypracovanejšie nohy.

Nebude to bez práce. Nevyhnutné je bicyklovať niekoľkokrát týždenne a v intenzite, pri ktorej telo spaľuje tuky. Potrebná je priemerná rýchlosť aspoň 15 až 20 km/h podľa kondície a aspoň súvislá hodina jazdy. Za túto dobu spálite určite cez 500 kcal vzhľadom na vek, pohlavie a aktuálnu fyzickú kondíciu.

Začnete napríklad jazdiť na bicykli do práce alebo na takúto jazdu presvedčte partnera alebo partnerku. Vo dvojici je športovanie vždy väčšia zábava a navyše sa môžete vzájomne motivovať a „hecovať“ k lepším výkonom. 

športovanie vo dvojici
Užívajte si jazdu na bicykli vo dvojici alebo s priateľmi.

3. Výrazné zlepšenie fyzickej kondície a kardiovaskulárneho systému

Jazda na bicykli patrí k najúčinnejším aeróbnym aktivitám, ktoré prospievajú kardiovaskulárnemu systému. Samozrejme iba vtedy, ak to robíte pravidelne niekoľkokrát týždenne. Trochu sa opakujeme, ale je to nutné. 😉 Čo presne znamená „zlepšenie fyzickej kondície”?

Ruka v ruke s ubúdajúcimi kilogramami sa vám bude lepšie a rýchlejšie šliapať. Po hodine jazdy na bicykli už nebudete unavení a uťahaní ako na začiatku. Za rovnaký čas zvládnete prejsť dlhšiu a dlhšiu vzdialenosť. Kopce sa z pôvodného „pekla” zmenia na zaujímavú výzvu. Práve vtedy vás cyklistika začne skutočne baviť.

ako zlepšiť fyzickú kondíciu
Zdolať kopec s úsmevom sa stane skutočnosťou.

4. Ploché brucho, pevnejšie stehná a vytvarované lýtka

Okrem toho, že sa budete lepšie cítiť, budete aj lepšie vyzerať. Jazda na bicykli je výborným posilňovacím cvičením. Šliapanie na bicykli, či už po rovinkách alebo do kopcov, vyžaduje silu, a tá sa časom prejaví na vašej postave. 

Na bicykli pracuje celé telo: paže, stred (core), zadok i nohy. Po mesiaci pravidelnej jazdy na bicykli bude vaše bruško viditeľne plochejšie, stehná štíhlejšie a pevnejšie. Je to skvelý šport pre váš zadok aj napriek tomu, že sa na bicykli prevažne sedí. Nehovoriac o sexi vytvarovaných lýtkach, ktoré jazdou na bicykli získate ako bonus. 🙂

5. Zvýšená tvorba hormónov šťastia a dobrej nálady 

Jazda na bicykli je osvedčený nástroj, ako sa zbaviť chmúr a zlepšiť si náladu. Stačí dupnúť do pedálov a užívať si jazdu krásnou prírodou. Pri fyzickej aktivite organizmus produkuje hormóny šťastia endorfín a sérotonín. I napriek tomu, že budete unavení, budete sa cítiť šťastní a spokojní sami so sebou. A to je to hlavné. 

Hľadáte ďalšie dôvody, prečo začať s cyklistikou? Tu ich máte aspoň 3:

  • Budete trendy. Športovať a žiť zdravo je posledných pár rokov horúci trend.
  • Budete eco-friendly. Vymeňte auto za bicykel a za nižšiu dávku emisií vám bude vďačné aj životné prostredie.
  • Budete bohatší. Miniete menej peňazí za pohonné hmoty a lístky na MHD.
prečo jazdiť na bicykli
Bicyklovanie nie je iba drina, je to predovšetkým zábava.

Ako si vybrať bicykel

Nie je bicykel ako bicykel. Kedysi to tak bolo, dnes si už môžete vybrať bicykel podľa štýlu jazdy, terénu i pohlavia. 

6 základných typov bicyklov

Vybrať si dobrý bicykel je naozaj dôležité. Je veľký rozdiel medzi tým, či plánujete jazdiť po ceste a spevnených chodníkoch alebo vás láka jazda v náročnejšom teréne. Existujú i bicykle, ktoré zvládnu rôzne terény. 

  • Bicykel do mesta: bicykel vhodný pre jazdu v meste so zníženým rámom kvôli ľahšiemu nastupovaniu a praktickým nosičom na batoh, kabelku i nákup, typické je aj väčšie a pohodlné sedadlo, vzpriamenejší posed, aby dámy mohli jazdiť i v šatách,
  • krosový a trekingový bicykel: pre nenáročných cyklistov praktická kombinácia mestského a horského bicykla s odpruženou prednou vidlicou, ktorá sa hodí do mesta, na cyklotrasy i do ľahkého terénu,
  • gravel: pre skúsenejších športovcov je určená trendy kombinácia cestného a horského bicykla, je pomerne rýchly na ceste, ale zároveň dobre drží v ľahkom teréne, na lesných a poľných cestách, 
  • cestný bicykel: športový až pretekársky bicykel pre skúsených cyklistov, ktorí jazdia na cestách a asfaltových cestách a ide im o rýchlosť a výkon,
  • horský bicykel: obľúbený bicykel pre všetkých, ktorí vyhľadávajú jazdu mimo ciest, jazdia najradšej na nespevnených cestách v prírode, občas po cestách a spevnených cestách, tam je však pomalší,
  • celoodpružený bicykel: špeciálna kategória horských bicyklov do náročného terénu, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite, okrem odpruženej prednej vidlice sa vyznačuje aj odpruženou zadnou stavbou. Podľa náročnosti terénu a štýlu jazdy sa vyberá ešte podkategória (enduro, downhill apod.).

Ako veľký?

Dôležitým krokom je výber veľkosti rámu a geometrie. Ženy by si rozhodne mali vyberať z kategórie dámskych bicyklov daného typu, pretože sú prispôsobené priamo pre ženskú postavu. 

Zlý výber veľkosti rámu môže pokaziť pôžitok z jazdy a spôsobiť i bolesť chrbta. Bicykel si preto pred kúpou vždy vyskúšajte. Každý dobrý predajca vás nechá na bicykel sadnúť a zajazdiť si u nich „na dvore“.

Pri drahých a špecifických bicykloch sa odporúča vyskúšať si rôzne typy bicyklov. Bicykle od rôznych výrobcov sa líšia a každému cyklistovi sadne niečo iné. Vplyv má napríklad dĺžka nôh, rúk, trupu atď.

Za koľko?

Významnú úlohu zohráva samozrejme aj cena. Tú ovplyvňuje typ bicykla, výrobca, použité materiály a technológia. Lacnejšie sú krosové, trekingové, cestné a horské bicykle. Výrazne drahšie sú celoodpružené bicykle, ktoré v základnom variante stoja od 2 000 € vyššie, alebo akýkoľvek bicykel vyrobený z ľahkého a odolného karbónu.

Použiteľný horský bicykel sa dá kúpiť už okolo 400 €. Ak však plánujete jazdiť častejšie, vyplatí sa priplatiť si a investovať zhruba 800 až 1 600 € za kvalitnejší bicykel. Kúpiť si môžete i prepracovaný bicykel za 4 000 € a viac. 

Aké ďalšie vybavenie potrebujete na cyklistiku?

K základnému vybaveniu každého zodpovedného cyklistu patrí:

  • cyklistická prilba: v prípade pádu vám môže zachrániť i život, kupujte novú prilbu od overeného výrobcu a u detí sa nikdy neriaďte heslom „však do toho dorastie”, voľte zásadne správnu veľkosť,
  • vhodné oblečenie a obuv: najlepšie je športové oblečenie s výnimkou mestského bicykla určené na bicykel, topánky by mali mať pevnejšiu podrážku, obľúbená je cyklistická obuv s nášľapmi, 
  • ľadvinka, batoh, camelback: podľa dĺžky a náročnosti jazdy potrebujete niečo, do čoho zabalíte vodu, desiatu, telefón, náhradnú dušu, náradie a prípadne ďalšie oblečenie pre prípad dažďa, chýbať by nemala ani malá lekárnička.
  • okuliare: poskytujú ochranu nielen pred slnkom, ale i prachom, kamienkami a vetvičkami, ktoré pri kontakte s okom môžu spôsobiť veľmi nepríjemné poranenie.
  • rotopéd na doma: ak chcete jazdiť za akýchkoľvek poveternostných podmienok, ale vlastne nie úplne za každého počasia 😉

Záverečné zhrnutie: Jazdite bezpečne a užívajte si jazdu na bicykli

Pri bicyklovaní neohrozujte seba ani nikoho ďalšieho. Ako zodpovedný cyklista:

  • Udržujte bicykel v dobrom technickom stave. 
  • Nikdy sa nebicyklujte bez cyklistickej prilby.
  • Pri jazde za tmy a zhoršenej viditeľnosti používajte svetlo a reflexné prvky na bicykel a oblečenie.
  • Jazdite po označených cyklotrasách a v jazdných pruhoch vyhradených pre cyklistov.
  • Ak ste na ceste, dodržiavajte pravidlá cestnej premávky.
  • Vyhýbajte sa miestam a cestám, kde je jazda na bicykli zakázaná.
Reklama
Popis

Urobte prvý krok pre úspešné chudnutie ešte dnes

Rezervujte si nezáväznú konzultáciu s výživovým poradcom, na ktorej získate:

  • Diagnostiku tela na prístroji typu InBody / Tanita
  • Posúdenie jedálnička a tipy, ako ho upraviť, aby išla vaša váha dolu
  • Odporúčania, čo robiť pre lepší zdravotný stav aj kondíciu
  • Motiváciu a návrh postupu pre úspešné a trvalé chudnutie
Monika Šaríková

Monika Šaríková

Keď som pred rokmi študovala históriu a literatúru, nenapadlo by mi, že sa nakoniec budem živiť písaním. Jednoznačne najradšej sa venujem písaniu o zdravom životnom štýle. Milujem dobré jedlo, rada varím a najviac si ulietavam na českej a ázijskej kuchyni, zbožňujem prírodu a pohyb. Medzi moje veľké športové lásky patrí najmä beh, cyklistika, turistika a jóga. :)