Bezhladovania.sk

Nutričná špecialistka radí: Nutridrink a priberanie nielen pre seniorov

Výživa hrá zásadnú úlohu nielen pri podpore zdravia, ale ešte väčší význam má pri ochoreniach. Nedostatočný príjem stravy (alebo jej nevyváženosť) môže viesť k podvýžive a nedostatku kľúčových živín, čo sa následne spája s mnohými zdravotnými rizikami.

Reklama
Popis

Urobte prvý krok pre úspešné priberanie ešte dnes

Rezervujte si nezáväznú konzultáciu s výživovým poradcom, na ktorej získate:

  • Diagnostiku tela na prístroji typu InBody / Tanita
  • Posúdenie jedálnička a odhalenie chýb, ktoré vám bránia zdravo pribrať
  • Odporúčania, čo robiť pre lepšiu kondíciu, viac svalovej hmoty a sily
  • Motiváciu a návrh postupu pre zdravé a trvalé priberanie

V prípade podvýživy alebo náhleho nechceného úbytku váhy možno obohatiť svoj jedálniček o energiu z nutridrinkov. Tieto nápoje sú komplexným zdrojom živín.

Čo je nutridrink a aké problémy rieši?

Nutridrink je špeciálna tekutá výživa vo fľaštičkách (tzv. sipping), určená na doplnenie energie a živín pri podvýžive. Ide o vysokoenergetickú nutrične kompletnú tekutú stravu, ktorá je vyvinutá pre osoby so zvýšenou potrebou energie a nedostatočným príjmom živín.

Podvýživa a jej príčiny

Podvýživu alebo malnutríciu spôsobuje predovšetkým nedostatok energie a základných živín. Pri podvýžive začína telo spotrebovávať vlastné tkanivá, aby získalo potrebné živiny na udržanie životne nevyhnutných funkcií. Dôsledkom je odbúravanie telesných tkanív, vrátane dôležitého svalového tkaniva, ktoré vyústi do úbytku váhy až extrémneho vychudnutia.

Úbytok svalovej hmoty potom vedie k zníženej kondícii človeka, pomalšiemu hojeniu rán a oslabeniu funkcií imunitného systému. Príčinou pritom vždy nemusí byť iba nedostatočný príjem potravy a všeobecne kalórií, ale tiež jej nevyhovujúca skladba, kvalita či pestrosť.

Seniori a podvýživa

V tomto smere sú rizikovou skupinou práve seniori, ktorí správnu stravu často zanedbávajú. „Na mne už nezáleží“ alebo „je toho pre mňa škoda“ počúvame od starších ľudí, ktorí sa uspokoja v jedle s hocičím. Starším ľuďom navyše prirodzene klesá apetít, znižuje sa schopnosť pripravovať si jedlo a dobrému stavu výživy nepridávajú ani problémy s hryzením alebo hltaním potravy.

seniori a podvýživa
Nechutenstvo u seniorov porazíte voľbou jedál, ktoré majú radi.

Choroba a nechutenstvo

Pokiaľ sa k tomu pripojí choroba, riziko podvýživy je ešte vyššie. Pritom už vyšší vek, ktorý obvykle sprevádzajú rôzne choroby, je hlavný dôvod, prečo dbať na výživu. Pokiaľ o seba seniori nemôžu dbať sami, mali by sa o to postarať ich mladší členovia rodiny.

Za podvýživu môžu častokrát aj rôzne ochorenia, pri ktorých dochádza k nechutenstvu, zhoršenému príjmu potravy (poruchy hltania a hryzenia), zvýšeným stratám živín, zmenám metabolizmu alebo poruchám vstrebávania živín.

Ochorenia a stavy spojené s rizikom podvýživy:

  • mentálna anorexia a mentálna bulímia
  • nádorové ochorenia
  • ochorenia tráviaceho traktu
  • poruchy hltania a hryzenia
  • celiakia
  • laktózová intolerancia
  • ťažká a dlhodobá hnačka alebo vracanie
  • cystická fibróza
  • nedostatočnosť a iné ochorenia pankreasu
  • rozsiahle chirurgické výkony
  • ťažké popáleniny
  • vážne infekcie
  • chronické ochorenia obličiek

Podvýživa a jej riziká

Podvýživa je v súčasnej dobe stále pomerne prehliadaný problém, ktorý však nie je dobré podceňovať. Podvýživa totiž zhoršuje zdravotný stav človeka a je spojená so zvýšenou úmrtnosťou.1, 2, 3 Podvýživu sprevádza zhoršená kvalita života a mnoho zdravotných komplikácií.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ
Ako zdravo pribrať na váhe?

Podvýživa najviac ohrozuje deti, pretože má nepriaznivý vplyv na ich rast a vývoj.1, 4 Nebezpečná je ale aj pre seniorov3, ktorým následne znižuje sebestačnosť, výkonnosť a zhoršuje pohyblivosť.4, 5 Ohrození sú hlavne chronicky chorí ľudia, u ktorých podvýživa zhoršuje priebeh choroby a predlžuje dobu liečby.

Podvýživa môže mať mnoho negatívnych dopadov na zdravie: 6, 7, 8

  • oslabenie imunitného systému a vyššia náchylnosť na infekčné ochorenia
  • zhoršené hojenie rán
  • predlžená doba hospitalizácie pri chorobe
  • neschopnosť sústrediť sa
  • nespavosť
  • anémia (chudokrvnosť)
  • osteoporóza (krehkosť kostí a ich lámavosť)
  • poruchy pečene
  • kazivosť zubov
  • zhoršená kvalita kože a pleti
  • lámavosť nechtov a vlasov
  • poruchy rastu a vývoja u detí
  • strata menštruácie u žien
  • poruchy plodnosti
podvýživa a zdravie
Nedostatok energie patrí k častým príznakom podvýživy.

Príznaky podvýživy

Hlavnou známkou podvýživy je pochopiteľne váhový úbytok a vychudnutosť. Stratu telesnej hmotnosti môže sprevádzať aj nedostatok energie, úbytok sily a znížená schopnosť vykonávať bežné činnosti.

Často sa objavuje aj zimomravosť, tráviace problémy, bledosť, malátnosť, ospalosť či nespavosť. Tieto príznaky síce nemusia vždy znamenať podvýživu, preto sa používa diagnostický nástroj na hodnotenie stavu výživy.

Podvýživa sa obvykle diagnostikuje výpočtom BMI – indexom telesnej hmotnosti. BMI sa definuje ako podiel telesnej hmotnosti v kilogramoch a druhej mocniny telesnej výšky v metroch. Ide teda o pomer medzi váhou a výškou. Hodnota BMI nižšia ako 18,5 sa označuje za podváhu.

Výpočet BMI = hmotnosť v kg/(výška v m)2

Hodnota BMI Klasifikácia
40 a viac obezita tretieho stupňa (45 je hranica morbídnej obezity)
35 – 39,99 obezita druhého stupňa
30 – 34,99 obezita prvého stupňa
25 – 29,99 nadváha
18,5 – 24,99 optimálna váha
Menej ako 18,5 podváha

Nutridrink – pre koho je vhodný?

Nutridrink slúži na nutričnú podporu a označuje sa aj ako sipping alebo nápoj na popíjanie. Ak vás trápi nízka váha a chcete pribrať, nutridrink predstavuje doplnkový komplexný zdroj živín. 

Zaradením nutridrinku do svojho jedálnička navýšite celkový príjem kalórií a živín. V kombinácií s kvalitným a nutrične vyváženým jedálničkom vám môže pomôcť nabrať potrebné kilogramy.

Najviac sa teda hodí nutridrink na priberanie a osobám so zvýšenou spotrebou energie a živín. Je vhodný aj pre chronicky chorých pacientov, ktorí majú problémy s podvýživou. Ideálny je aj v prípade doplnenia energie u seniorov, ktorým hrozí podvýživa.

Kedy je vhodné zvážiť nutričné nápoje na priberanie?

  • Pokiaľ strácate váhu (chudnete) bez zjavnej príčiny.
  • Ak nemôžete jesť alebo jete menej ako predtým.
  • Ak máte zvýšené energetické nároky v dôsledku chronického ochorenia.
  • Pred a po rozsiahlom chirurgickom zákroku.
  • Ak ste v období rekonvalescencie po ťažkom úraze.
  • Pri poruchách vstrebávania živín.
  • Pri nádorovom ochorení.
  • U seniorov pri podvýžive.
užívanie nutridrinku
Nutridrinky môže lekár odporučiť napríklad v období rekonvalescencie.

Upozornenie: Prípravky tekutej výživy sa vyznačujú presne definovaným zložením živín (cukry, tuky, bielkoviny, minerály, stopové prvky, vitamíny) a patria medzi potraviny pre zvláštne lekárske účely. Tieto špeciálne výrobky je nutné užívať pod dohľadom lekára alebo špecialistu v oblasti výživy.

Nutridrink – pre koho naopak nie je vhodný?

Pre všetkých zdravých aj chorých ľudí, ktorí sú schopní prijímať dostatok živín prostredníctvom vyváženej stravy. Pokiaľ máte normálnu hmotnosť a chcete pribrať iba svalovú hmotu, je na mieste skôr úprava jedálnička (ideálne za pomoci nutričného terapeuta). Zvážte skôr užívanie kvalitného proteínového doplnku stravy než nutridrinku.

Ako sa používa nutridrink?

Nutridrink sa používa na základe odporúčania lekára alebo dietológa.

Nutridrinky majú rôzne zloženia, príchute a aj konzistencie. Každý si teda môže vybrať podľa svojich chuťových preferencií (ale aj zdravotného stavu).

Obvykle sa užívajú 1 – 3 fľaštičky denne, avšak dávkovanie závisí od individuálneho prípadu a cieľa daného človeka. Výhodou je, že nutridrink sa dá konzumovať aj vychladený alebo zohriaty (do 50 stupňov Celzia). Pred použitím nutridrink vždy dôkladne pretrepte.

Nutridrink popíjajte po dúškoch medzi jedlami. Z nutridrinku sa dá dokonca vykúzliť aj mnoho chutných receptov, ktorými ľahko navýšite energetickú hodnotu svojej stravy. Inšpiráciu na recepty s nutridrinkom nájdete na www.nutridrink.sk.

Myslite však na to, že nutridrink je iba potravinový doplnok, ktorým by ste rozhodne nemali nahrádzať bežnú pestrú stravu! Nutridrink slúži ako čiastočná náhrada stravy. Iba vo vážnych prípadoch ju môžeme použiť ako úplnú náhradu stravy.

Aké druhy nutridrinkov existujú?

Okrem základnej rady sú k dispozícií aj špeciálne produkty. Niektoré výrobky môžu mať zvýšené množstvo bielkovín, iné sú zas prispôsobené zvláštnym požiadavkám pri určitých zdravotných stavoch (cukrovka, nádorové ochorenia, preležaniny) a niektoré obsahujú viac vlákniny.

Produkty od značky Nutricia:

  • Nutridrink Proteín – so zvýšeným obsahom bielkovín. Hodí sa pre pacientov pred alebo po operácii a pre osoby s nádorovým ochorením alebo po vážnom úraze.
  • Nutridrink Juice style – úplne bez tukov. Je vhodný pre pacientov s ochorením pečene, pankreasu alebo žlčníka.
  • Nutridrink Compact – viac energie v menšom objeme. Ide o koncentrovanejší zdroj energie, ktorý oceníte pri nechutenstve alebo po rozsiahlejšom chirurgickom zákroku.
  • Nutridrink Compact proteín – viac energie a viac bielkovín v menšom objeme. Hodí sa hlavne pre pacientov pred alebo po rozsiahlejšej operácii. Obsahuje totiž viac bielkovín, ktoré napomáhajú rýchlejšiemu hojeniu rán.
  • Nutridrink Multi fibre – sa zvýšeným obsahom vlákniny. Odporúča sa ľuďom so zápchou alebo hnačkou, ale aj seniorom s nedostatočným príjmom vlákniny a energie v jedálničku.
  • Nutridrink yoghurt – s jogurtovou konzistenciou, ktorá vyhovuje ľuďom so suchosťou v ústach.

Nevýhody nutridrinkov

Vedľajším účinkom popíjania nutridrinkov môžu byť tráviace problémy. Týmto problémom sa však dá predísť pomalým popíjaním. Väčšou nevýhodou je vysoký obsah cukru, ktorý sa vyskytuje najčastejšie vo forme sacharózy (stolný cukor) a maltodextrínu. Z tohto dôvodu nie je vhodné užívať nutridrink dlhodobo, pokiaľ to nie je nevyhnutne, a zvážiť jeho užívanie iba v odôvodnených prípadoch.

Zhrnutie: Nutridrink a priberanie

  • O vhodnosti (hlavne pri dlhšom užívaní) by mal rozhodnúť lekár.
  • Tráviacim problémom predídete pomalým popíjaním.
  • Pozor na vysoký obsah cukru.

Zdroje

  1. Stratton, R. J., Green, C. J., & Elia, M. (2003). Disease-related malnutrition: an evidence based approach to treatment. Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland), 22(6), 585.
  2. Sorensen, J., Kondrup, J., Prokopowicz, J., Schiesser, M., Krahenbuhl, L., & Meier, R. (2008). EuroOOPS: an international, multicentre study to implement nutritional risk screening and evaluate clinical outcome. Clinical Nutrition, 27(3), 340–349.
  3. Lim, S. L., Ong, K. C., Chan, Y. H., Loke, W. C., Ferguson, M., & Daniels, L. (2011). Malnutrition and its impact on cost of hospitalization, length of stay, readmission and 3-year mortality. Clinical Nutrition, 31(3), 345–350.
  4. Elia, M., & Russell, C. (2009) Combating Malnutrition: Recommendations for action. Report from the Advisory Group on Malnutrition, Led by BAPEN.  Redditch, BAPEN.
  5. Milne, A. C., Avenell, A., & Potter, J. (2006). Meta-analysis: protein and energy supplementation in older people. Annals of Internal Medicine, 144(1), 37–48.
  6. Dipasquale, V., Cucinotta, U., & Romano, C. (2020). Acute Malnutrition in Children: Pathophysiology, Clinical Effects and Treatment. Nutrients, 12(8), 2413.
  7. Saunders, J., & Smith, T. (2010). Malnutrition: causes and consequences. Clinical Medicine (London), 10(6), 624–627.
  8. Norman, K., Haß, U., & Pirlich, M. (2021). Malnutrition in Older Adults-Recent Advances and Remaining Challenges. Nutrients, 13(8), 2764.
  9. https://www.nutridrink.sk/
Reklama
Popis

Urobte prvý krok pre úspešné chudnutie ešte dnes

Rezervujte si nezáväznú konzultáciu s výživovým poradcom, na ktorej získate:

  • Diagnostiku tela na prístroji typu InBody / Tanita
  • Posúdenie jedálnička a tipy, ako ho upraviť, aby išla vaša váha dolu
  • Odporúčania, čo robiť pre lepší zdravotný stav aj kondíciu
  • Motiváciu a návrh postupu pre úspešné a trvalé chudnutie
Mgr. Daniela Krčová

Mgr. Daniela Krčová

Som nutričná špecialistka a výživu človeka som vyštudovala na magisterskom štúdiu na 1. lekárskej fakulte Karlovej univerzity. Po ukončení štúdia som založila svoju vlastnú nutričnú poradňu v Ostrave (NutriD poradňa), v rámci ktorej pomáham ľuďom so správnymi a trvalo udržateľnými stravovacími návykmi. Venujem sa najmä športovej výžive a chudnutiu, ale zameriavam sa tiež na výživu pri potravinových alergiách a intoleranciách, cukrovke, vysokom krvnom tlaku alebo napríklad na výživu tehotných a dojčiacich žien. Medzi moje hlavné záujmy patrí posilňovanie, behanie a turistika.